Voor een succesvolle COVID-19-vaccinatiedistributie, moeten we meer doen om afval te verminderen en het vertrouwen opbouwen in de koude keten

(Advertorial)Nu er steeds nieuws komt over succesvolle COVID-19 vaccinproeven, krijgen mensen over de hele wereld hoop dat de dagen van lockdowns, social distancing en mondkapjes binnenkort voorbij zijn. Maar het optimisme dat we een einde kunnen maken aan deze pandemie wanneer een vaccin op de markt komt, wordt uitgedaagd door de extreme temperatuurgevoeligheid en variabiliteit van zowel ultrabevroren, bevroren als gekoelde formuleringen.

Distributie-uitdagingen die in het publieke domein (en achter gesloten deuren) worden besproken, leiden tot deze probleemstelling:

We moeten het COVID-19-vaccin zo snel mogelijk in massa verspreiden zonder de koude keten te doorbreken. Wat nog belangrijker is, wij (fabrikanten, distributeurs, overheidsfunctionarissen, zorgverleners, vaccinbeheerders, advocaten en ontvangers) moeten erop kunnen vertrouwen dat de juiste (variabele) temperatuur in de laatste mijl wordt gehandhaafd, zodat we zeker kunnen zijn op het moment van de inenting dat de dosis niet is aangetast door blootstelling aan hitte.

Dus hoewel de meeste gesprekken op dit moment gericht lijken op het ontleden van de logistieke complexiteit waarmee transporteurs van de vaccins en centrale distributiecentra worden geconfronteerd, maak ik me het meest zorgen over wat er in die laatste mijl gaat gebeuren - en dat zou jij ook moeten doen.

We weten dat temperatuurschommelingen kunnen optreden tijdens de verspreiding van het vaccin. Maar wat we echt moeten weten, is of ze het echt doen.

Terwijl vaccinfabrikanten, distributeurs, regeringsleiders en zelfs niet-gouvernementele organisaties (ngo's) nadenken over wat er nodig is om temperatuurgevoelige vaccins stabiel te houden tijdens het transport, moet er evenveel aandacht worden besteed hoe we voorkomen dat vaccins onnodig weggegooid worden. 
In ontwikkelde regio's, zoals Noord-Amerika, Europa en Australië, worden temperatuurloggers over het algemeen gebruikt om pallets en pakketten in de koude keten te bewaken. Temperatuurindicatoren op het flesje zijn niet vereist voor individuele vaccineenheden in gebieden, zoals in Afrika, Oost-Europa, India en andere delen van Azië. Dus mensen die COVID-19-vaccins hanteren nadat die grotere eenheden zijn afgebroken, afgeleverd en vervolgens verder verspreid voor opslag of gebruik, kunnen niet weten of het vaccin in gevaar is gebracht door blootstelling aan hitte.
Als je het mij vraagt, is dat het echte probleem dat moet worden aangepakt in de huidige COVID-19-vaccin distributiestrategie.
Als zelfs maar een enkele dosis "warm aanvoelt" of iemand denkt dat het "waarschijnlijk te lang heeft gezeten", dan is de kans zeer groot dat de flacon uit een overvloed aan voorzichtigheid zal worden weggegooid. Degenen die extreem risicomijdend zijn, kunnen zelfs besluiten om de hele batch weg te gooien, ervan uitgaande dat het mogelijk door hitte is aangetast. Onthoud dat het een bevoegde arts is die deze beslissingen neemt. Op veel plaatsen zullen uitsluitend vrijwilligers worden geworven en opgeleid om de vaccinatie-inspanningen van COVID-19 te ondersteunen. Mensen willen niet per ongeluk iemand injecteren met een vaccin dat mogelijk niet effectief is omdat het is blootgesteld aan potentieel schadelijke hitte tijdens transport en/of opslag.
Daarom moet ieder persoon die na productie en toediening een vaccinflesje aanraakt, kunnen bepalen of er vóór dat tijdstip blootstelling aan hitte heeft plaatsgevonden. Hier is hoe:

  • Wanneer een temperatuurlogger op het pallet- of pakket een afwijking aangeeft, moet iemand die grotere eenheid kunnen openbreken om te bevestigen of alle individuele eenheden zijn aangetast en uit de distributie moeten worden gehaald of dat alleen de bovenste laag te veel werd opgewarmd door directe hitteblootstelling tijdens laden en lossen. Dit is alleen mogelijk als er op elke individuele flacon een temperatuurindicator staat.
  • Aangezien het vaccin op de toedieningsplaats wordt gelost, moeten teams kunnen bevestigen of het droogijs en andere voorgestelde transportkoelingsmethoden hebben gewerkt of dat vervangende doses onmiddellijk moeten worden besteld om langdurige vertragingen bij de vaccinatie in de gemeenschap te voorkomen.
  • Wanneer het vaccin uit de opslagcontainers wordt gehaald, moet iedereen - van de locatieverantwoordelijke tot de vaccinbeheerder en zelfs de patiënt - met vertrouwen weten dat de koelketen bij elk contactpunt met succes werd gehandhaafd.

Als uiteindelijk de beslissing wordt genomen om sommige eenheden weg te gooien - wat neerkomt op financiële verspilling, een dubbele belasting van hulpbronnen en vertraging bij het bereiken van massale vaccinatie - dan kunnen we er op zijn minst zeker van zijn dat een dergelijke actie het resultaat was van een bevestigde hitteblootstelling en niet iemands ‘beste oordeel’.

De belangrijkste afhaalmogelijkheid

Als we onze beperkte middelen willen behouden en het vertrouwen van het publiek willen winnen in ons vermogen om de COVID-19-koelketen voor vaccins tot en met de laatste mijl te handhaven, dan moeten we ons ertoe verbinden om kleine, kosteneffectieve monitoren voor vaccinflacons op elke afzonderlijke injectieflacon te ontwikkelen.

Tony Cecchin, Vice President en General Manager, Zebra Global Supplies, en President van Temptime
 
Photo: Zebra

Recente nieuwsberichten

Eutraco bouwt geautomatiseerd hoogbouwmagazijn in Roeselare

Eerder deze maand (mei 2024) werd op het bedrijventerrein Krommebeekpark in Roeselare de eerste kolom van het geautomatiseerde hoogbouwmagazijn van Eutraco gehesen. Deze investering van 50 miljoen vertegenwoordigt volgens de logistiek dienstverlener een belangrijke stap in de expansie van het bedrijf. Het nieuwe magazijn komt er op een terrein van 3,5 hectare. Het hoogbouwgedeelte beslaat een oppervlakte van 12.000m², het geautomatiseerde palletmagazijn biedt ruimte voor liefst 39.000 pallets. Daarnaast is er 5.000m² conventioneel magazijn voorzien, waarin 6.000 pallets terechtkunnen.

Geodis zet AutoStore van Dematic in voor Nexter

Transport- en logistiek dienstverlener Geodis heeft een door Dematic geïnstalleerd AutoStore-systeem in gebruik genomen. Dematic installeerde een standalone systeem voor Geodis’ klant Nexter, die deel uitmaakt van de KNDS Group. Die organisatie is een van de grootste Europese fabrikanten van militaire landsystemen, met vestigingen in Duitsland en Frankrijk. De AutoStore-oplossing is geïnstalleerd in een volledig geautomatiseerd magazijn in Moulins, Frankrijk.

Siemens lanceert Industrial Copilot

De nieuwe Siemens Industrial Copilot is een generatieve AI-aangedreven assistent voor engineeringteams. De tool is geïntegreerd met de Total Integrated Automation (TIA) Portal, de werkomgeving van Siemens voor geïntegreerde engineering. De Siemens Industrial Copilot moet teams helpen sneller hulp voor hun problemen te vinden, en een betere basisvisualisatie en sneller codes voor PLC’s te genereren. Door repetitieve taken over te laten aan de AI-assistent, kan de workload aanzienlijk worden gereduceerd. Tegelijk kan de oplossing zorgen voor snellere ontwikkeltijden en de kwaliteit en productiviteit op langere termijn een boost geven.

Red Bull en Cabka gaan voor circulaire economie in logistiek

Red Bull, de bekende producent van energiedrankjes, en Cabka, aanbieder van herbruikbare transportverpakkingen gemaakt van gerecycled plastic, slaan de handen in elkaar om het transport van grondstoffen duurzamer te maken. Daarbij is een bijzondere rol weggelegd voor de BigBag S5 pallet. De BigBag S5 pallet, die Cabka speciaal heeft ontworpen, vormt volgens de partners een belangrijke stap in het optimaliseren van de efficiëntie en milieuvriendelijkheid van de gehele supply chain van Red Bull.

Transformeer Jouw Supply Chain: Ontgrendel de Kracht van EDI

(Advertorial) Ontgrendel de kracht van digitale transformatie in jouw supply chain met onze exclusieve whitepaper over Electronic Data Interchange (EDI) technologie. Ontdek de voordelen, belangrijke tools en eenvoudige implementatiestappen om voorop te blijven in de concurrentie. Download vandaag nog en optimaliseer je bedrijfsprocessen voor maximale efficiëntie en groei.

Pepperl+Fuchs introduceert UHF RFID-lezer voor transparantie in logistieke stroom

Pepperl+Fuchs, leverancier van RFID-systemen voor industriële toepassingen, breidt zijn RFID-portfolio uit met de nieuwe IUR-F800-V1D-4A* UHF-lezer. Het toestel moet volledige transparantie helpen creëren in de logistieke toepassingen die volgen op de productie.

Arvato neemt distributiecentrum van Avon in het VK over

Arvato breidt zijn aanwezigheid in het Verenigd Koninkrijk verder uit. De logistiek en e-commerce dienstverlener kocht de vestiging van cosmeticabedrijf Avon in Corby, op zo’n 50 kilometer van Birmingham, en nam daarbij het warehousing en transportmanagement over voor de activiteiten van Avon in het VK. Sinds oktober 2022 staat Arvato al in voor de logistieke afhandeling van Avons activiteiten in Italië.

Schneider Electric transformeert wereldwijde logistiek met Manhattan Unified Supply Chain

Na twaalf jaar met een WMS van Manhattan te werken, heeft Schneider Electric, leverancier van diensten op het vlak van energiebeheer en industriële automatisering, besloten te upgraden naar Manhattan Active Warehouse Management en dat uit te breiden met Manhattan Active Transportation Management. De beslissing maakt deel uit van een bedrijfsbrede transformatiestrategie en moet het wereldwijde distributie- en transportnetwerk van Schneider Electric een boost geven.

Yusen Logistics Benelux rondt overname van Parts Express af

Leverancier van logistieke oplossingen Yusen Logistics (Benelux) heeft de overname afgerond van Parts Express, een bedrijf gespecialiseerd in dag- en nachtdistributie van auto-onderdelen in de Benelux.

Toyota brengt overgenomen bedrijven onder in TALG

Toyota Industries Corporation (TICO) heeft Toyota Automated Logistics Group (TALG) in het leven geroepen om er zijn dochteronderneming Toyota L&F in onder te brengen. Ook Bastian Solutions en Vanderlande – de bedrijven die Toyota in 2017 overnam – en Viastore – overgenomen in 2022 – maken deel uit van TALG. Met die beslissing wil Toyota zijn aanwezigheid als toonaangevende speler in automatiseringsprojecten wereldwijd vergroten en tegelijkertijd profiteren van de synergieën tussen de dochterbedrijven.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.