BL_022018_LR

W W W . V A L U E C H A I N . B E 6 VISIE De overlevingskanse Heeft de logistieke deeleconomie een t In het kielzog van initiatieven als Uber en Airbnb ontstaan ook steeds meer logistieke platformen met de deeleconomie als uitgangspunt. Denken we maar aan Bringr van Bpost, dat particulieren toelaat om zelf de rol van pakjesbezorger op zich te nemen. Samen met 11 bedrijven onderzocht VIL of pakjes op die manier leveren vandaag haalbare kaart is. Een van de conclusies is dat chauffeurs nog te veel kilometers specifiek voor één pakje rijden om duurzaam te zijn. Ook wordt er momenteel nog naarstig gesleuteld aan de verdienmodellen. Verder dringt zich een nog steviger wettelijk kader op. Toch is mits de nodige finetuning de kans reëel dat ‘crowd logistics’ zich vroeg of laat toch in onze maatschappij verankert. Tijdens een verhelderende presentatie van VIL kregen we een overzicht van de aanpak en de resultaten van dit onderzoek. D at de deeleconomie zich met rasse schreden ontwikkelt, zal niemand ontkennen. In welke mate die ook een solide basis voor onze logistieke distributie kan vormen, is voorlopig koffiedik kijken. Door de businessmodellen van enkele pioniers op dat vlak te onderzoeken, deed VIL alvast een poging om de waarde van dergelijke initiatieven in te schatten. Daarnaast ging VIL samen met de Vrije Universiteit Brussel (VUB) na wat de maatschappelijke impact is van crowd logistics als we die vergelijken met de hui- dige professionele dienstverlening. Aan het pro- ject werkten ook BD MyShopi, Bpost, Bringme, Colruyt, Dreamland, DHL Parcel, GLS, Kariboo, Mondial Relay, MTL/Vengo, P&G en Trimble mee. Waaromcrowd logistics? Voor alle duidelijkheid: crowd logistics draait in de eerste plaats om de inzet van particulieren – en eventueel professionelen – via een sociale netwerksite of platform om de verzending van pakketten te organiseren. Dat kunnen ze doen tijdens hun persoonlijke verplaatsingen zoals van huis naar het werk en omgekeerd. Hoewel crowd logistics ook andere logistieke activitei- ten zoals opslag van goederen kan omvatten, focuste dit onderzoek zich in de eerste plaats op ‘shipping’ en de ‘last mile’. In België zijn op dat vlak bijvoorbeeld Bringr, Vengo, Hytchers en Par- cify actief. Met crowd logistics willen aanbieders in de markt vooral een alternatief bieden om consu- Via een pilootproject met Bringr wilde VIL inzicht krijgen in de concrete werking en effecten van crowd logistics. Dit crowd logistics platform is een initiatief van Bpost. Het werd in juni 2016 gelanceerd en telt intussen meer dan 3.400 chauffeurs.

RkJQdWJsaXNoZXIy MjkyNTU=