BL_042018_LR

W W W . V A L U E C H A I N . B E 18 WAREHOUSING V andaag maakt Chocolate World ener- zijds chocoladevormen uit polycarbo- naat, anderzijds biedt het zijn klanten diverse machines om chocolade te bewerken (zie kader). Tijdens haar dertigjarige bestaan is de onderneming sterk geëvolueerd, zo blijkt al snel als we Hans Bruyn- donx, aankoopverantwoordelijke bij Chocolate World, vragen naar de achtergrond van het bedrijf. Belgische bodemals basis voor groei Het waren de broers Vermorgen die het bedrijf in 1985 op de Kielsevest in Antwerpen opricht- ten. De productie van de chocoladevormen vond toen nog in Portugal plaats. Toen de hui- dige vennoten, Jan Neven en Filip Buelens, in 1995 de firma overnamen, besloten ze de pro- ductie naar België over te hevelen. “Al bracht die beslissing hogere loonkosten met zich mee, we hebben wel meer vat op de kwaliteit van onze producten gekregen. Dat is voor ons, samenmet klantenservice, het allerbelangrijkste”, vertelt Hans Bruyndonx. Met het besluit om in België te gaan produce- ren nam niet alleen de kwaliteit toe, ook de pro- ductie kwam in een hogere versnelling terecht. Enerzijds werden er steeds grotere aantallen gemaakt, anderzijds stegen de diversiteit en de variëteit van het productportfolio. “De nieuwe eigenaars reisden de wereld rond om onze pro- ducten aan de man te brengen, waardoor ook de internationale activiteiten een snelle expan- sie kenden. Momenteel blijft ongeveer 30% van onze producten in de Benelux, de rest is voor export bestemd”, voegt Hans Bruyndonx eraan toe. De stap naar centralisatie Een drietal jaar geleden begon die snelle expan- sie Chocolate World parten te spelen. Op dat moment had Chocolate World zijn winkel en opslagruimte in de Lange Elzenstraat in Ant- werpen. Dat magazijn begon uit zijn voegen te barsten. Bovendien was de manier van werken er niet ideaal. Hans Bruyndonx: “Toen we dertig jaar geleden met onze eerste vorm zijn gestart, hebben we die op een vaste locatie in een rek gelegd. Daar- Magazijn in goede ChocolateWorld optimaliseert opslag Toen Chocolate World op zoek ging naar een nieuwe ruimte voor zijn productie- en opslagactiviteiten, besloot de organisatie meteen ook een grotere efficiëntie in te bouwen. Daarop centraliseerde het bedrijf alle activitei- ten in één gebouw en maakte het werk van een beter voorraadbeheer en dynamische orderpicking. Blikvanger in het nieuwe magazijn is de Kardex Remstar LR 35, een semi-automatische oplossing die een compacte opslag en efficiënte stukpicking van chocoladevormen garandeert. Achter de schermen kreeg Power Pick Global, het warehouse management system van Kardex, de verantwoordelijkheid om de magazijnstromen in betere banen te leiden. Hans Bruyndonx, aankoopverantwoordelijke bij Chocolate World: “Onze vroegere dozen bevatten negentig vormen en wogen 45 kilogram. Dat be- tekende dat onze medewerkers heel wat gewicht moesten sleuren. In het nieuwe magazijn wilden we gaan werken met kleinere dozen, gevuld met dertig vormen.”

RkJQdWJsaXNoZXIy MjkyNTU=