BL_042018_LR

W W W . V A L U E C H A I N . B E 26 FLASH Hoofdrol voor IoT bij streven naar kleinere voetafdruk Het Internet of Things (IoT) is cruciaal voor transport- en logistieke bedrijven, willen ze hun CO2-voetafdruk verkleinen en negatieve invloeden op het milieu tot een minimum beperken. Dat is de con- clusie uit een onderzoek van Inmarsat, leverancier van wereldwijde mobiele satellietcommunicatie. De onderzoekers stelden vast dat 95% van de bedrijven in de sector actief IoT-technologie inzetten om hun duurzaamheid op milieuvlak te verbeteren. Het onderzoek, dat liep bij honderd grote transportondernemingen wereldwijd, stelde vast dat 44% van de bedrijven milieumonitoring naar voren schuiven als het sleuteldomein voor het inzetten van IoT. Bovendien gaf 15% aan dat ze hun ecologische duurzaamheid had- den verhoogd als een direct gevolg van hun inzet op IoT. Nog 65% verwachtte dat in de toekomst te doen, wat de doeltreffendheid van de technologie op dat vlak aantoont. Mike Holdsworth, director of Transport bij Inmarsat Enterprise, legt uit waarom het belangrijk is dat transport- en logistieke bedrijven IoT-oplossingen aanwenden om hun CO2-voetafdruk te verkleinen: “Het International Transport Forum schat dat door de steeds hogere vraag naar transport de CO2-uitstoot van transport wereldwijd met 60% zal verhogen tegen 2050. Dat cijfer is gebaseerd op de veron- derstelling dat er aanzienlijke vooruitgang wordt geboekt met het aanwenden van groenere technologieën. Is die vooruitgang er niet, dan zal dat cijfer nog heel wat hoger liggen. De transportsector moet slimmer worden als de sector die veranderingen met succes wil opvangen en zijn impact op het milieu wil beperken. Het is dui- delijk dat velen hun hoop vestigen in IoT om dat te bereiken.” Nog volgens Inmarsat zou IoT een onmiddellijke impact kunnen hebben op de uitstoot door logistieke ondernemingen. De CO2-uit- stoot kan bijvoorbeeld erger worden als gevolg van defecte appa- ratuur, motorschade of een zwakke routeplanning. Maar IoT kan die problemen aanpakken door gebruik te maken van slimme te- lematicatoestellen, diagnostische sensoren en acceleratiemeters om gegevens over de status van de motor te verzamelen en fleet managers automatisch te alarmeren bij schade of defecten. Die in- formatie kan worden gebruikt om de slijtage van de motor en het gemiddelde brandstofgebruik te beperken, wat onrechtstreeks de uitstoot vermindert en verspilling tegengaat door de levenscyclus van elk voertuig te verlengen. “Bedrijven hebben heel wat mogelijkheden om real-time data te verzamelen, op te slaan en te analyseren uit crowdsourcing of sensoren in voertuigen en toestellen overal in de supply chain. En het zal van onschatbare waarde zijn voor zij die hun CO2-voe- tafdruk willen verkleinen”, meent Holdsworth nog. “In real time onderbouwde beslissingen nemen, veronderstelt evenwel dat data altijd en overal beschikbaar zijn. Om dat te bereiken, heb je voortdurende en betrouwbare connectiviteit nodig. En dat is niet mogelijk zonder mobiele satellietcommunicatie. Door IoT te ge- bruiken via een satellietverbinding en onmiddellijk strategische aanpassingen te maken, zullen transportondernemingen een op- vallend voordeel hebben op hun concurrentie in het bereiken van ecologische duurzaamheid.” SSI Schäfer lanceert shuttlemet variabele breedte De SSI Flexi Shuttle is specifiek ontworpen voor automatische mini- loadmagazijnen met opslaglocaties van verschillende afmetingen. Dat maakt deze shuttle geschikt voor distributiecentra waar de ruimte is uitgerust voor dozen, trays en bakken tot 50 kilogram. Nieuw is dat deze single level shuttle eenheden van variabele breedte kan verwerken. Op die manier is het niet meer nodig om in de rekken allemaal locaties van dezelfde afmetingen te voorzien. Opslaglocaties kunnen dus voortdurend variëren naargelang het type goederen. Die goederen kunnen enkel maar ook dubbeldiep worden opgeslagen. Multiple deep storage is eveneens mogelijk, zelfs in een diepvriesomgeving. De SSI Flexi Shuttle past in een modulair systeem met shuttles, lif- ten en rekken om die flexibiliteit te realiseren. Het gepatenteerde 3D-Matrix-systeem kan daar bijvoorbeeld voor dienen. Dat beschikt over snelle liften aan het einde van de gangen om goederen naar beneden te brengen, maar het laat ook toe bijkomende liften te plaatsen op elke mogelijke locatie. Op die manier ontstaat een dy- namische oplossing voor geautomatiseerde opslag en geïntegreer- de sequentiëring in één enkel systeem. Het opladen van de SSI Flexi Shuttle gebeurt met zogenaamde po- wer caps bij elke overdracht van de goederen. Er zijn dus geen op- laadstations in de gangen nodig.

RkJQdWJsaXNoZXIy MjkyNTU=