BL_042018_LR

W W W . V A L U E C H A I N . B E 40 SUPPLY CHAIN MANAGEMENT SOFTWARE D e supply chain planning is momen- teel gebaseerd op feiten uit het verleden. Daardoor is de planning die het Sales & Operations-team opstelt, vaak verouderd. Het S&OP- team, dat verantwoordelijk is voor het voor- raadbeheer, doet gemiddeld drie weken over de planning. Als de vraag verandert of er doet zich disruptie voor, dan kan de S&OP-planning daar op dit moment onvoldoende op inspe- len. De voorspellingen van het S&OP-team zijn dus onbetrouwbaar. Bij Anaplan dachten ze na over hoe hun soft- ware kon worden ingezet om de logge plan- ningsprocessen van nu naar realtime plan- ning om te zetten. “We moeten de afstand tussen planning en realtime beslissen tot nul reduceren”, droomt CEO Calderoni luidop. “Snelheid en innovatie zijn daarbij cruci- aal.” De planning moet daarom intelligent, zelflerend en voorspellend zijn. Zo kan een bedrijf sneller groeien en competitiever zijn in tijden van disruptie en onvoorspelbare markten. Machine learning en artificiële intelligentie om beter te voor- spellen Om zo goed als realtime te kunnen reageren en beter te kunnen voorspellen, zijn ‘next generation’ technologieën nodig die verschil- lende data integreren en meer mensen bij het beslissingsproces betrekken. Machine learning en artificiële intelligentie maken het mogelijk om data uit verschillende bronnen te combi- neren. De historische gegevens kunnen daar- bij verbonden worden aan realtime data, die bijvoorbeeld beschikbaar zijn in klantendata- bases. Zo heeft Walmart heel veel klantengegevens ter beschikking. De Amerikaanse retail mul- tinational weet precies hoeveel producten er worden verkocht, waar, wanneer en wie ze koopt. Wanneer een machine die gege- vens verwerkt, kun je op basis van de analyse inzicht krijgen in het gedrag van de organi- satie en betere voorspellingen doen. En dat allemaal in real time. “Vandaag is het nog een uitdaging om volledig op machines te vertrouwen, maar binnenkort zullen machi- nes zowel voorspellen als voorschrijven. En we zullen de voorspellingen geloven. Dat noemen we de Game Changer”, meent De toekomst van Conne Anaplan integreert machine learning, artificiële int “Planning, zoals we haar nu kennen, is dood.” Zo begint Frank Calderoni, CEO van Anaplan, zijn betoog op de Hub in Las Vegas. De traditionele manier van plannen voldoet niet aan de huidige noden. Het is te complex, te duur en neemt te veel tijd in beslag. Anaplan, een Amerikaans softwarebedrijf dat intussen acht jaar bestaat, zet artificiële intelligentie en machine learning in om realtime planning mogelijk te maken. Daarnaast heeft het software ontwikkeld om samenwerking tussen verschillende bedrijfstakken te bevorderen. En die software zit nu allemaal in een gebruikersvriendelijker kleedje. Frank Calderoni, CEO van Anaplan: “De afstand tussen planning en realtime beslissen moeten we tot nul reduceren.”

RkJQdWJsaXNoZXIy MjkyNTU=