BL_042018_LR

W W W . V A L U E C H A I N . B E 6 VISIE A ls we ons aan e-commerce willen wagen, moeten we er in de eer- ste plaats rekening mee houden dat logistiek gemakkelijk met 20 à 30% van de omzet gaat lopen. Daarbij hebben we het zowel over kosten die gerelateerd zijn aan de handling als aan de verzending van het product. Tellen we daar nog de aankoopkosten bij, dan zitten we al aan 70 à 95% van de omzet, afhankelijk van de productcategorie. Het mag dan ook dui- delijk zijn dat we er alle baat bij hebben om in deze context zo efficiënt mogelijk te wer- ken, willen we aan het eind van de rit winst overhouden. Snel en gratis wordt evidentie Roy Lenders maakt meteen duidelijk dat winst maken in de huidige context er niet eenvoudiger op zal worden. “Als we kijken naar bekende webshops, zoals Amazon, Coolblue, Wehkamp en Bol.com, dan kun- nen we er niet omheen dat zij vooral groot zijn geworden omwille van hun supply chain positionering”, stelt hij. “We kunnen gerust stellen dat snelle levering – doorgaans de volgende dag – de standaard is geworden. Consumenten verwachten gewoon dat ze bestellingen die voor 10 uur ’s avonds zijn besteld, de volgende dag in huis hebben. ‘Same day delivery’ is dan weer een ander verhaal. Die supersnelle levering lijkt slechts voor een beperkt aantal productcatego- rieën door te breken, denken we maar aan bepaalde elektronica. Voor de meeste pro- ducten zijn de logistieke kosten voor same day delivery te duur en zijn consumenten ook niet echt vragende partij.” Trends in e-fulfi Hoe kun je als webshop nog het verschil maken? Het mag duidelijk zijn dat e-commerce alomtegenwoordig is. In een wereld waar steeds meer webshops opdui- ken en giganten als Amazon zich gesetteld hebben, wordt het een grote uitdaging om je te onderscheiden. Een hoge efficiëntie en een optimale klantenbeleving worden dé sleutels om het verschil te maken, zo bleek tijdens het seminar E-fulfilment Innovations van Value Chain. Roy Lenders, lector supply chain aan de Fontys Universiteit en directeur van Digital Operating Models en Genzai, belichtte er zijn ervaringen en visie op de toekomstige uitdagingen. Roy Lenders, lector supply chain aan de Fontys Universiteit en directeur van Digital Operating Models en Genzai: “Tot vandaag worden zo goed als alle issues nog door de klant zelf ontdekt. Naar mijn weten zijn er geen webshops die zelf via de ‘track & trace’ codes systematisch checken of alle pakketten effectief op tijd zijn afgeleverd.”

RkJQdWJsaXNoZXIy MjkyNTU=