VCM_052018_LR

W W W . V A L U E C H A I N . B E 32 DISTRIBUTIE Goed omgaan met reto UPS-studie benadrukt belang van efficiënte retou Voor heel wat webwinkels zijn retours een doorn in het oog. Bovendien worden ze in een context van toe- nemend crossborder shoppen alleen maar complexer. Toch kunnen webwinkels maar beter met retours leren leven. Wel kunnen ze de pijn verzachten door een klantvriendelijk en kostenefficiënt retourproces op te zetten. Tijdens Supply Chain Innovations 2018 in Lint belichtte Mirjam Tas, marketing manager bij UPS Belux, aan de hand van recent onderzoek de verwachtingen van de huidige consument en gaf ze aan hoe online retailers daarop kunnen inspelen. M eer en meer consumenten maken handig gebruik van het feit dat ze overal ter wereld producten in hun virtuele winkelmandje kun- nen leggen. De voorbije jaren raakten ze steeds meer wegwijs in het inter- nationale online retaillandschap, waardoor ze tegenwoordig vlot de weg naar hun favoriete producten tegen de beste prijs vinden. Crossborder shopping zonder grenzen Dat crossborder shopping niet te stuiten is, blijkt duidelijk uit het UPS-onderzoek ‘Pulse of the Online Shopper’, waarbij de organisa- tie inzoomt op het winkelgedrag van online klanten. Uit dat onderzoek komt naar voren dat 71% van de Europese onlineklanten al eens een aankoop bij een internationale retailer heeft gedaan. Daarvan heeft 57% al geshopt bij een online retailer buiten Europa. Dat er steeds meer over de grenzen heen wordt gekocht, blijkt ook uit cijfers van Accenture (zie figuur 1). Zo bedroeg in West-Europa het percentage crossborder aankopen binnen de totale e-commerce- omzet van 402 miljard dollar 18%. Tegen 2020 zal dat met 32% bijna het dubbele zijn binnen een omzet van 674 miljard dollar. Noord-Amerika kent een veel minder sterke groei van crossborder aankopen, ongetwij- feld omdat er heel veel binnen de grenzen te krijgen is (13% in 2014 tegenover 19% tegen 2020). In andere werelddelen zet de groei van de crossborder aankopen zich dan weer snel- ler door. Zo verwacht men in Azië Pacific een stijging van 12% tot 31%. Veel van de expan- sieve crossborder groei wordt er uiteraard gedreven door het zeer import- en exportge- dreven China. Op wereldwijde schaal wordt verwacht dat tegen 2020 gemiddeld 20% van de aankopen over de grenzen heen zullen plaatsvinden. De belangrijkste reden om online bij inter- nationale retailers te kopen is dat ze bij hen een betere prijs krijgen (40%). Een ander vaak aangehaald argument (39%) is dat de merken of producten die de consument leuk vindt niet in zijn thuisland verkrijgbaar waren. Nog eens 33% stelt dat ze een uniek stuk wilden dat alleen bij een internationale retailer terug te vinden was. Mirjam Tas, marketing manager bij UPS Belux: “Interessant om te weten als retailer is dat con- sumenten weliswaar levering aan huis verkiezen, maar er totaal geen problemen mee hebben om naar een afhaalpunt of winkel te gaan als ze daar het pakket vlot kunnen retourneren.”

RkJQdWJsaXNoZXIy MjkyNTU=