VCM_052018_LR

W W W . V A L U E C H A I N . B E 6 VISIE “ Data zijn de nieuwe olie”, sprak customer data-specialist Clive Humby in 2006. Hij werkte toen samen met zijn vrouw Edwina Dunn voor de supermarktketen Tesco. Ze hielpen de Britse retailer om klantengege- vens te analyseren en zo patronen in de uitgaven te ontdekken. En zijn woorden blijken profetisch te zijn, want terwijl tien jaar geleden oliegigan- ten zoals ExxonMobil en Total nog de groot- ste bedrijven van de wereld waren, voeren nu ondernemingen als Google, Amazon, Facebook, Microsoft en Apple de ranking aan. En laat nu net die recente giganten allemaal datagedreven bedrijven zijn. Bedrijven gaan dus steeds meer de digitale weg op. De ene onderneming digitaliseert al wat sneller dan de andere. Professor Ann Vereecke verwijst daarvoor naar de metafoor van de draai- kolk. Als je bedrijf in het hart van de draaikolk zit, dan vangt het veel wind en gaat de digitalisering heel snel. Het gaat in dit geval over technologi- sche bedrijven en ondernemingen actief in de media, entertainment, retail en financiële dien- sten. Een bedrijf dat zich op het uiteinde van de draaikolk bevindt, digitaliseert trager. Voorbeel- den daarvan zijn energie- en nutsbedrijven, de gezondheidssector en farmaceutische bedrijven. Zij voelen een lichte bries die het bedrijf in de draaikolk kan meesleuren. Daarom moet je je er als bedrijf van bewust zijn dat processen, de sup- ply chain en uiteindelijk ook het businessmodel zullenmoeten veranderen. Het lijkt alsof digitalisering en technologie er altijd geweest zijn. Via Google Trends toont pro- fessor Vereecke aan dat dat niet zo is. Ze gaf de termen 3D-printing, Big Data, Internet of Things en Blockchain in en vroeg zich af hoe vaak men- sen die termen googelen. Blijkbaar is het pas de laatste jaren dat de termen vaak worden opge- zocht, maar het gaat in stijgende lijn. Ze voegde er ook Industry 4.0 en self-driving aan toe. Die begrippen zullen binnen een aantal jaar het- De toekomst van Via digitalisering kunnen bedrijven ev Bedrijven moeten zich ontwikkelen tot derdegraads slimme bedrijven. Ze moeten investeren in slimme pro- ducten, slimme processen en slimme supply chains. Zo ziet Ann Vereecke, professor Operations en Supply Chain Management aan de Vlerick Business School en Universiteit Gent, de toekomst. Producten moeten de consument informeren en liefst ook inspireren. Op maat gemaakte producten en producten die een verhaal vertellen, spreken de consument aan. Slimme producten moeten worden geproduceerd in slimme processen, waar alle afdelingen met elkaar in verbinding staan. Daarbij is de samenwerking tussen traditionele werkne- mers, robots en cobots van groot belang. De manier waarop de goederen bij de verdelers en consumenten terechtkomen, moet ook slim georganiseerd worden. Moderne opslag-, leverplaatsen en transportmiddelen zijn essentieel voor een slimme supply chain. Technologieën zijn noodzakelijk om de hele keten zichtbaar te maken Professor Ann Vereecke: “Ik verwacht elk moment een zelfrijdende bus met minirobots voor mijn deur.”

RkJQdWJsaXNoZXIy MjkyNTU=