BL_062018

W W W . V A L U E C H A I N . B E 30 RETOURLOGISTIEK S inds de oprichting van Poco Loco, 23 jaar geleden, groeit de organisatie gestaag (zie kader). De overname door de Paulig Group in 2010 heeft de organisatie in een nog hogere versnel- ling gebracht. Rogier Verkarre: “Na de overname zijn we nog meer gaan nadenken over onze strategie. Waar zijn we goed in en waar is verbe- tering mogelijk? Hoe willen we in de toekomst verder groeien en hoe past dat binnen de groep?” Een van de ambities die naar boven kwam, was sneller te groeien dan de Texmex-markt. Om die reden heeft de Paulig Group sterk in het productieapparaat geïnvesteerd. Sinds de overname zijn er elk jaar één à twee productielijnen bijgekomen. De omzetstijging is navenant. In 2011 draaide Poco Loco een omzet van 160 miljoen euro, vorig jaar werd op ruim 250 miljoen euro afgeklokt. Uiteraard moeten ook de logistieke operaties het hoge tempo kun- nen volgen. “Al snel was duidelijk dat op dat vlak verandering nodig Mexicaans Poco Loco belicht vi Met kwaliteitsproducten en een doordachte strate- gie wil Poco Loco de stijgende vraag naar Mexicaanse snacks nog overstijgen. Om die groei te kunnen ver- wezenlijken, had de voedingsfabrikant nood aan een sterk logistiek concept. Met de hulp van consultan- cybureau Logflow tekende Poco Loco zijn logistiek voor de toekomst uit. Het meest markante resultaat is wel het indrukwekkende nieuwe hoogbouwmagazijn naast de fabriek, dat tegen de zomer op volle toeren moet draaien. Rogier Verkarre, supply chain en ICT director bij Poco Loco, licht de sleutelrol van de logis- tieke site binnen de hoge ambities van de organisatie toe. verdelen is een commerciële kwestie, maar het spreekt voor zich dat beide partijen hier voordeel uit halen. “Dankzij de geoptimaliseerde rondrit werd een kostenbesparing van 15% opgetekend”, klinkt het. “Vrachtwagens werden efficiënter gepland en de doorlooptijd bij Delhaize kon tot minder dan een uur worden gereduceerd, terwijl dat in de vroegere situatie in totaal twee uur was. Door gebruik te maken van tijdslots voor de retourstroom van het leeggoed, konden het lossen van goede- ren en het laden van leeggoed optimaal op elkaar worden afge- stemd. Dankzij de optimalisering van het transport werden tijdens de 45 rondritten in het proefproject maar liefst 1.170 extra pallets leeggoed opgehaald, met als gevolg meer vrije stockruimte bij de retailer. Het pilootproject, dat in maart 2018 startte, werd in mei afgerond. In een volgende fase wil Chep Benelux het project op grote schaal uitrollen. Door de processen structureel nog meer op elkaar af te stemmen, moet het mogelijk zijn een nog hogere efficiëntie te bereiken. Het plan is om extra partners aan te trekken en het aan- tal bestaande rondritten nog te verhogen. Verder zal er geoptimali- seerd worden via dynamische rondritten op basis van de vraag. Op die manier is het mogelijk nog beter om te gaan met de momenten waar een grote onbalans heerst tussen volle en lege vrachten. Tot slot wil Chep ook de toegevoegde waarde van grotere vrachtwa- gens en alternatieve transportmiddelen, zoals de trein, uittesten. TC Alleen wanneer een aanzienlijk deel van de sorteerkosten bij retailers en dran- kenhandels kan worden uitgespaard, is een centraal leeggoedsorteersysteem gerechtvaardigd.

RkJQdWJsaXNoZXIy MjkyNTU=