BL_062018

W W W . V A L U E C H A I N . B E 6 VISIE M iele is een producent van elek- trische huishoudtoestellen met hoofdkwartier in Gütersloh (Noor- drijn-Westfalen). Het Duitse bedrijf werd in 1899 opgericht door de ingenieur Carl Miele en de zakenman Reinhard Zinkann en is sindsdien altijd een familiebedrijf geweest. Ze hanteerden een bedrijfsfilosofie waarin ze altijd beter willen doen, iets wat hun slogan nog steeds weerspiegelt: “Miele, immer besser”. Het hoofdkwartier in Gütersloh ligt in agra- risch gebied en dat is ook de basis voor de eerste producten die Miele op de markt bracht. Het begon met melk- en botertonnen die de werkdruk op de boerderijen moesten beperken. De stap naar de eerste wasmachi- nes in 1910 was niet zo groot. Als gevolg van het succes legde Miele zich in 1912 toe op automobielen, maar twee jaar later hield het daarmee op, omwille van de intense investe- ringen. Doordat Miele al bezig was met ijzer, introduceerde het in 1924 ook fietsen, waar- mee boeren zich sneller van het erf naar de weilanden konden begeven. In 1932 volgden dan motorfietsen specifiek voor oudere men- sen of voor dokters en postbodes die langere afstanden moesten afleggen op het plat- teland. Om volledig te kunnen focussen op huishoudelijke apparaten zoals stofzuigers, koelkasten en magnetrons, stopte Miele in 1960 met de productie van rijwielen. Intussen maakt het producten voor specifieke doel- groepen. Zo zijn er bijvoorbeeld stofzuigers met speciale filters voor mensen met een allergie. Van oorsprong is Miele dus een busi- ness-to-business bedrijf dat aan landbouwers leverde. Nu komt 85% van de omzet uit de business-to-consumer-markt. Miele heeft een vijftigtal lokale verkooporganisaties en twaalf fabrieken, waarvan er acht zijn geves- tigd in Duitsland. Er werken 20.000 medewer- kers voor Miele en over het afgelopen jaar bedroeg de omzet bijna vier miljard euro. De geografische expansie van Miele is heel gestaag verlopen met Miele Nederland als een van de eerste buitenlandse vestigingen. Het Nederlandse hoofdkantoor ligt in Vianen, dichtbij Utrecht, en er werken 350 mensen, gespecialiseerd in marketing, sales en ser- vice. Intussen heeft Miele vestigingen in 48 landen, verspreid over elk werelddeel. Marktaandeel versterken en con- sumenten overtuigen via lean “In de loop van de jaren heeft Miele een ijzersterk merk opgebouwd”, zegt Stefan Ver- hoeven, sinds 2015 algemeen directeur van Miele Nederland. “Miele staat voor design, robuustheid, langjarig gebruik, kwaliteit en Lean journey visualiseert en Marktaandeel en klantentevredenheid va Jarenlang was Miele een ijzersterk merk dat probleemloos de consument kon overtuigen, ondanks een ‘entry price’ die dubbel zo hoog ligt als de gemiddelde marktprijs. Maar met de komst van onlinespelers die aan- koopbeslissingen bij de consument hebben beïnvloed, kwam het marktaandeel van Miele onder druk te staan. Tweeënhalf jaar geleden kwam Stefan Verhoeven als algemeen directeur aan boord van Miele Nederland om voor een kentering te zorgen. Het was toen dat er werd gestart met de ‘lean journey’ van Miele. De journey bestaat uit een bezoek aan de werkvloer (de gemba), de organisatie van kaizens en kaikazu’s en de implemen- tatie van hoshin kanri. Intussen zijn de processen gevisualiseerd en geoptimaliseerd, zijn de medewerkers meer betrokken bij de organisatie en zijn de consumenten opnieuw tevreden.

RkJQdWJsaXNoZXIy MjkyNTU=