BL_092018_LR

W W W . V A L U E C H A I N . B E 34 WAREHOUSING R ajapack Benelux maakt deel uit van de Europese Raja-groep, die in achttien landen actief is, die met twintig filialen in zeventien landen vertegenwoordigd is. Met ruim zestig jaar ervaring hoort de groepintussentotdeEuropesenummer1alshetop de distributie van verpakkingsmateriaal aankomt. De groep beschikt over elf distributiecentra in acht- tien landen, die samen goed zijn voor 210.000m² en in totaal meer dan 700.000 klanten binnen Europa bedienen. Rajapack richt zich tot bedrijven van diverse groot- teordes, van kleine winkeliers tot multinationale bedrijven. Naast de industrie en groothandel vor- men ook de dienstensector en de snelgroeiende e-commercesector belangrijke groeipolen. Intus- sen is de webwinkel voor de organisatie een van de belangrijkste verkoopkanalen geworden, naast de traditionelecatalogus. Nieuweuitdagingendoor snellegroei In Tongeren bevinden zich zowel het hoofdkwartier als het distributiecentrum van Rajapack Benelux. Daarnaast heeft deze entiteit nog een salesteam in Nederland. Binnen het distributiecentrum in Ton- geren verzorgt Rajapack de logistiek voor zeven van de zeventien landen. Naast de Benelux zijn dat Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland en Denemarken. Bestelt een klant binnen de Benelux of Duitsland, dan krijgt hij zijn order de volgende ochtend en soms zelfs sneller geleverd. Alle andere landen krij- gen hun leveringen gegarandeerd binnen 48 uur. De 2.000 orders die dagelijks de deur uitgaan, ver- tegenwoordigen samen een volume van ongeveer 1.000 pallets. Al die orders worden verstuurd met behulpvanelftransporteurs. Sinds het distributiecentrum van Rajapack Benelux zich in 2000 in Tongeren vestigde, is er heel wat ver- anderd. Het jaarlijkse groeipercentage van om en bij de tien procent heeft daar uiteraard veel mee te maken. Omdieexpansieop tevangen, werdhet dis- tributiecentrumdiversekerenuitgebreid. Die snelle groei maakt het niet eenvoudig om de hoogstaande kwaliteit naar de klanten toe te hand- haven. “Die service voor de klant staat voor ons cen- traal”, vertelt Martin Moermans. “Aangezien wij tot op de dag van vandaag nog steeds in één enkele Efficiënte logistiek gara Rajapack onderstreept belang vanWMS Binnen de b2b staat Rajapack bekend als aanbieder van verpakkingsmateriaal. Een van de grote troeven van het bedrijf is een gestroomlijnde logistiek. Voor Rajapack Benelux is de logistieke kracht het 50.000m² grote distributiecentrum in Tongeren, waar dagelijks zo’n 2.000 orders de deur uitgaan. Drijvende kracht achter de hoge logistieke efficiëntie vormt Reflex WMS van Hardis. Martin Moermans, logistics manager bij Rajapack, geeft tekst en uitleg bij de rol en de evolutie van het WMS binnen de organisatie. MartinMoermans, logistics manager bij Rajapack: “Een belangrijke uitdaging binnen onze logistieke operaties is het zeer brede artikelassortiment. Dat kan gaan van enveloppen en etiketten over zakken beschermmateriaal tot pallets met omsnoerings- materiaal uit staal. De maten en gewichten zijn dan ook erg uiteenlopend.”

RkJQdWJsaXNoZXIy MjkyNTU=