BL_092018_LR

W W W . V A L U E C H A I N . B E 44 HANDLING E en bak Jupiler; u heeft er ongetwij- feld al eentje in uw handen gehad of er op zijn minst eentje in de super- markt zien staan. Het principe van de bak is simpel: u koopt een bak met volle bierflesjes en wanneer de flesjes leeg zijn, brengt u ze met de bak terug en krijgt u statiegeld. De glazen flesjes worden gerecy- cleerd en ook de bierbakken worden meer- dere keren hergebruikt. Een mooi voorbeeld van hoe er te midden van de wegwerpmaat- schappij plaats is voor recyclage en herge- bruik. Het is het principe waar de producent van die bierbakken, Schoeller Allibert, dage- lijks mee bezig is. De Europese leider voor ‘returnable transit packaging’ vervaardigt plastic containers, kratten, emmers, pallets en dolly’s uit hoogkwalitatieve polymeren die 100% recycleerbaar zijn. De herbruik- bare producten hebben een levensduur van gemiddeld tien jaar en wanneer ze niet meer kunnen worden hergebruikt, dan worden ze gerecycleerd. Het bedrijf probeert zo een alternatief te bieden voor wegwerpverpak- kingen als karton, hout en plastic voor een- malig gebruik. De kunstof variant is steviger dan kartonnen en houten exemplaren, lich- ter dan metalen verpakkingen en bovendien opvouwbaar. Schoeller Allibert is actief in de landbouw-, voedings-, dranken-, automobiel-, industriële sector, retail en pooling. De kans dat uw bier, groenten en fruit en zelfs auto-onderdelen ooit zijn vervoerd of bewaard in een product van Schoeller Allibert is dus groot. Het bedrijf met hoofdkantoor in het Nederlandse Hoofd- dorp telt meer dan 2.000 medewerkers, ver- spreid over 20 landen en het draait een jaar- lijkse omzet van meer dan 500 miljoen euro. Het stokpaardje van het bedrijf is de 360 graden-benadering van herbruikbare kunst- stofverpakkingen, waarbij het duurzaamheid en kostenefficiëntie nastreeft. De logistieke kosten probeert het in te perken door bij- voorbeeld gebruik te maken van opvouw- bare containers. Daarnaast creëert het toe- gevoegde waarde door voor elk bedrijf naar een unieke merkidentiteit te streven. Dat kan bijvoorbeeld via creatieve verpakkingen, zoals de kratten voor Warsteiner, waar het uiterlijk van een traditionele houten bierkrat met een moderne distributiecontainer wordt gecombineerd. Zo is er een gouden pigment in het plastic verwerkt en ook de merknaam is erin verwerkt en dus niet via een etiket op de krat geplakt. Dat maakt de merknaam beter bestand tegen beschadiging. Boven- dien beschikt Schoeller Allibert over een recyclagedienst die gebruikte containers en kratten inzamelt, reinigt, wast en droogt om te kunnen hergebruiken. Bij alle stappen zijn de eisen aan kwaliteit en veiligheid hoog. Schoeller Allibert telt twaalf vestigingen in Europa, waarvan de laatste vestiging nog maar recent op Belgische bodem is gebouwd. Sinds 14 augustus 2017 rollen de eerste producten van de band in de fabriek in Beringen. De productiehal is 6.500 vierkante meter groot, er is een buitenopslagruimte van 4.500 vierkante meter en het verkoop- België komt aan de bak Schoeller Allibert levert grote containers van Kostenefficiëntie en duurzaamheid, dat is waarvoor Schoeller Allibert, de producent van plastic verpakkin- gen die 100% recycleerbaar zijn, voor staat. Het levert geen goedkope, maar wel kwalitatieve en innovatieve containers op. Aangezien het bedrijf een nultolerantie voor afval nastreeft en logistieke kosten wil reduceren, probeert het ook telkens binnen een straal van 300 kilometer een fabriek te hebben. Zo moeten de produc- ten nooit van al te verre bestemmingen komen, wat het aantal vervuilende kilometers terugdringt. Die filoso- fie heeft België een fabriek opgeleverd, die sinds het najaar van 2017 grote containers produceert. Voordien moesten de grote producten uit Frankrijk en Duitsland komen, nu kunnen producten zoals de Maximus 1212 en de Magnum Optimum 595 vanuit Beringen worden geleverd.

RkJQdWJsaXNoZXIy MjkyNTU=