VCM_102018_LR

W W W . V A L U E C H A I N . B E 44 INNOVATIE Logistieke dienstverlening DHL test robots binnen eigen magazijnen Als logistieke dienstverlener richt DHL zich continu naar de wensen van haar klanten. Om klanten optimaal te bedienen, gaat DHL actief op zoek naar innovatieve technologieën die de processen binnen de magazijnmuren verbeteren. Een van de mooiste voorbeelden is wel de waaier aan robottechnologieën die de logistieke dienst- verlener over magazijnen wereldwijd uittest. Tijdens een seminar voor de Warehouse Community van Value Chain belichtte Bastiaan Snaterse, Head of Innovation Deployment bij DHL Supply Chain Mainland Europe, Middle East & Africa, de robottechnologieën die bij DHL hun kracht mogen bewijzen. D HL Supply Chain vormt een van de divisies van Deutsche Post DHL Group. Binnen de groep focust de divisie zich enerzijds op contract logistics en anderzijds op supply chain management, waarbij we bijvoorbeeld denken aan 4PL-projecten. De divisie werkt voor uiteenlopende sectoren, zoals consumer & retail, technology, engineering & manufac- turing, science & health care en automotive. Bastiaan Snaterse: “We beschouwen onszelf als ‘thought leader’ binnen de wereldwijde logis- tieke gemeenschap. Voortdurend brengen we in kaart welke nieuwe technologieën op ons afkomen en binnen welke termijn we die mogen verwachten. Het blijft ook niet alleen bij het publiceren van rapporten. Van zodra we een technologie dichterbij zien komen en mogelijke ‘use cases’ binnen de supply chain zien, proberen we daar zelf iets mee te doen binnen onze operaties.” Trends brengen robots dichterbij Tot die opkomende innovaties behoort ook robotisering binnen het magazijn. Onder andere open source softwareontwikkeling en ‘rapid prototyping’ brengen robottechno- logieën in een stroomversnelling. Daarnaast maken de dalende prijzen van ondersteu- nende technologieën zoals sensoren robots steeds toegankelijker. Bovendien zorgen een aantal trends binnen de markt dat het steeds interessanter wordt om de technologie van dichterbij te bestude- ren. Denken we maar aan de groeiende volu- mes die de e-commercemarkt tekenen, de steeds hogere klanteneisen en het nijpende arbeidstekort in bepaalde regio’s. Aandacht voor succesfactoren Op basis van die evoluties heeft DHL besloten alvast met verschillende robottechnologieën aan de slag te gaan. “Uiteraard doen we dat niet op een onbezonnen manier. Net als bij de introductie van andere innovaties moet je je organisatie op de komst van robots voorbe- reiden”, vertelt Bastiaan Snaterse. “Heel vaak werken magazijnmedewerkers met of in de nabijheid van robots. In dat opzicht moet je zorgen voor de nodige veiligheidsmaatrege- len – zoals een aangepast verkeersplan – en training. Het is ook belangrijk om hen goed in te lichten over de nakende veranderingen. Om dergelijke projecten te doen slagen, is het noodzakelijk dat zij ervoor openstaan en de meerwaarde voor hun werk zien. Vooraf zor- gen we voor trainingen en informatie over het hoe en waarom. Verder betrekken we altijd alle belanghebbenden. Een optimaal gebrui- kersgemak is eveneens noodzakelijk voor het succes van dergelijke projecten. We vragen ook altijd feedback aan de gebruikers over hun ervaringen. Dat geeft ons en de robotle- verancier interessante input met het oog op mogelijke verbeteringen.” En uiteraard moet ook de business case posi- tief zijn. Die kan financieel van aard zijn, maar de integratie van nieuwe technologieën kan ook zorgen voor een betere service. Daarnaast ondersteunt robotica de verbetering van de arbeidsomstandigheden door repetitieve en fysiek inspannende taken te automatiseren, waardoor medewerkers aan meer complexe

RkJQdWJsaXNoZXIy MjkyNTU=