BL_112018_LR

W W W . V A L U E C H A I N . B E 22 23 WAREHOUSING WAREHOUSING B U S I N E S S L O G I S T I C S - N O V E M B E R 2 0 1 8 voor de taakafhandeling zorgt en de vloot van meerdere voertuigen in goede banen leidt, zorgt de onboard navigator software op de Lowpads voor het eigenlijke rijden, het heffen en de veiligheid. Dat die functi- onaliteit in de cobot zelf zit geïntegreerd, zorgt ervoor dat hij zelfs tijdens een tijde- lijke disconnectie met het bovenliggende systeem zijn taak kan afwerken. Dankzij die dynamische inrichting komen bijvoorbeeld stellingen met slowmovers achterin het magazijn, zonder gangpaden, te staan. Fastmovers staan in extra brede gangpaden vooraan, zodat de Lowpads elkaar gemakkelijk kunnen passeren. Dat systeem maakt het ook mogelijk eender wanneer van een slowmover een fastmo- ver te maken of omgekeerd. Op piekdagen zullen de stellingen met fastmovers auto- matisch vlakbij de inpakafdelingen worden gezet, zodat medewerkers de orders in die stellingen snel kunnen afhandelen. Boven- dien heeft de hybride Lowpad een ‘follow me’ functie, zodat hij tijdens het order- picken medewerkers ook automatisch kan volgen als dat op dat moment wenselijk is. Klemtoon op collaboratie Velen zullen in de Lowpad een zekere gelijkenis zien met de mobiele robotsys- temen die Amazon heeft, een systeem dat de stellingen met producten meteen naar de inpakafdeling brengt. E. van der Ham: “De flexibiliteit van dat systeem is een troef, maar het feit dat die magazijnen volledig van de medewerkers zijn afgesloten, stoorde ons. Wij wilden geen systeem waarbij enkel en alleen robots het hele pickproces uitvoeren. Het is voor ons financieel ook onmogelijk om te investeren in robots die bijvoorbeeld de enorme piekbelasting voor kerst kun- nen opvangen. Dat zou bovendien haaks staan op onze kostenbesparingsplannen. Wij hebben ervoor gekozen de cobots vol- ledig in onze magazijnen te integreren, waarbij medewerkers versterking kunnen bieden waar en wanneer dat nodig is. Beide helpen elkaar op een dynamische manier, naargelang het aantal orders en het producttype. Dat is vooral handig op piekdagen zoals Black Friday, wanneer alle cobots op volle toeren zullen draaien én we extra orderpickers inzetten om alle orders voor middernacht de deur uit te krijgen.” Lowpads uit de startblokken Een jaar na de eerste gesprekken met Eurotec is Montapacking gestart met een handvol voertuigen. Tegen 2020 moeten om en bij de 300 Lowpads de operaties ondersteunen. E. Van der Ham: “We zijn bewust niet met één enkel voertuig begonnen. De opstart- kosten liggen trouwens niet zoveel hoger als je meteen een beperkte vloot inscha- kelt. Sowieso heb je de software en pro- jectbegeleiding nodig. Het is prettig dat we nu kunnen opschalen van zodra we daar klaar voor zijn. De lage installatietijd die Eurotec ons garandeert, is eveneens erg handig. Dat zorgt meteen ook voor vertrouwen bij de medewerkers. Boven- dien moeten we zeer snel een magazijn kunnen openen als de nood er is, dus dan is het fijn dat de Lowpads meteen kun- nen volgen. We zetten de stellingen in het magazijn, laten de Lowpads los, laten ze een uur rondrijden en na een uur hebben ze het hele magazijn in kaart.” Aangezien de implementatie van de Low- pads pas net voor de zomer is gestart, is het nog te vroeg om concrete cijfers op tafel te leggen. “Wel hebben simulaties aangetoond dat dit systeem ons op ver- schillende vlakken voordelen biedt”, stelt Edwin van der Ham. “Voor alle duidelijk- heid, het is niet onze bedoeling om mede- werkers uit te sparen. Vorig jaar hebben we 120 extra medewerkers aangenomen en die trend zal zich naar alle verwachting doorzetten. Ons is het in de eerste plaats te doen om de flexibiliteit, de snelheid en – op de langere termijn – een belang- rijke bijdrage tot de kostenbesparingen. Hoeveel dat precies zal zijn, moeten we afwachten, maar we zijn ervan overtuigd dat we met de Lowpads wel een belang- rijke stap in de goede richting hebben gezet.” TC Intussen is Montapacking gestart met een bescheiden vloot van een handvol voertuigen. Tegen 2020moeten om en bij de 300 Lowpads de operaties ondersteunen. H .Essers optimaliseert zijn operaties continu en tast daarbij innovatieve technologieën af. De logistiek dienstverlener stelde daarom een innovatieve timeline op. Enkele jaren geleden experimenteerde H.Essers met drones om automatische stocktelling te doen. Het bleek echter niet zo gemakkelijk te zijn om een drone indoor te laten navigeren. Daar- naast had de drone last van turbulentie wan- neer hij langs een lege locatie vloog. Boven- dien flapperden de etiketten – die vaak maar half aan de pallets worden gekleefd – wan- neer een drone voorbijkwam, waardoor de drone de etiketten onvoldoende nauwkeurig kon scannen. Tot slot moest de gang te lang worden vrijgehouden, terwijl de drone de gang inventariseerde. Het project werd geen succes, maar er werd wel veel uit geleerd. Die lessen nam H.Essers mee om naar alternatie- ven uit te kijken. Op dit moment is de logistiek dienstverlener volop aan het testen hoe de cycle count kan worden geautomatiseerd, een vrij eenvoudig proces om te automatiseren, aangezien het weinig tijdskritisch is. Robin Ceunen, business analyst team lead bij H.Essers: “Als de stocktelling pas morgen plaatsvindt in plaats van vandaag, dan zal de klant zijn slaap er niet voor laten.” Keuze voor visual SLAM Naast de vele vrachtwagens die we op de weg tegenkomen, heeft H.Essers ook één miljoen vierkante meter aan magazijn- ruimte. Over het algemeen gaat het over conventionele magazijnen. Het is in die magazijnen dat er twee medewerkers met behulp van een hoogtewerker aan cycle counting doen. Eén medewerker bestuurt de hoogtewerker, de andere telt vanuit een veiligheidskooi de voorraad. Om dat proces Business analyst team lead Robin Ceunen en zijn teamonderzoekenmomenteel of het mogelijk is het zelfrijdende voertuig aan te sturen via de camerabeelden die het visual SLAM-toestel registreert. Manuele cycle count uitgeteld H.Essers test visual SLAM om cycle count te automatiseren De cycle count is een tijdverslindend proces. Er moeten medewerkers voor worden ingezet die ondertussen andere taken zouden kunnen uitvoeren. Zo ook bij de logistiek dienstverlener H.Essers, waar de cycle count door twee medewerkers met een hoogtewerker wordt verricht. Maar omdat H.Essers af wil van die manuele werking laat het visual SLAM los op de cycle count. Het project zit nog in de testfase, maar de ambitie is er alvast.

RkJQdWJsaXNoZXIy MjkyNTU=