BL_112018_LR

W W W . V A L U E C H A I N . B E 34 35 WAREHOUSING WAREHOUSING B U S I N E S S L O G I S T I C S - N O V E M B E R 2 0 1 8 Vincent Valloir, verantwoordelijke voor inno- vatie van de supply chain bij Cdiscount. Exo- tec Solutions (zie kader) ontwikkelt de Skypod robot, een oplossing die aan Cdiscount werd voorgesteld. Het enthousiasme bij Cdiscount voor de Skypod was groot, want net op dat moment was het van plan de opslagruimte van het magazijn te optimaliseren. In de afge- lopen drie jaar is het aantal SKU’s van 70.000 naar 300.000 gestegen, zodat consumenten het product dat ze willen, ook vinden op de website. Naar verwachting zou het aantal SKU’s eind dit jaar op 400.000 liggen. Maar ook de oppervlakte van de opslagruimte vervier- voudigen is niet haalbaar, dus moet de voor- raad compacter worden opgeslagen en moet er op hoogte worden ingezet. De schaalbare oplossing van de Skypod kan gemakkelijk een capaciteitsverhoging aan en verzekert een snellere doorstroming van goederen. Het idee achter de Skypod is een lichte robot die alle traditionele installaties, zoals con- veyors, shuttles en miniloads, vervangt. Terwijl de meeste robots in twee richtingen bewegen, beweegt de Skypod in drie dimensies. Hij rijdt over de grond en klimt ook in de rekken. Het is met andere woorden een driedimensionale oplossing. Daarvoor zijn de passieve rekken van maximaal 10 meter hoog, zonder enige intelli- gentie, voorzien van ijzeren profielen waaraan de Skypod zich vasthaakt om in het rek te klim- men. In elke kolom bevindt zich minimaal één lege plaats, zodat de robot een dubbelslag kan uitvoeren: waar hij wordt verondersteld een krat te picken, dropt hij in dezelfde kolom een krat die moet worden opgeslagen. De gepickte krat brengt hij naar het inpakstation, waar medewerkers de producten verder verwerken voor verzending. De medewerker hoeft zich niet te bukken, aangezien de Skypod de krat omhoog rijdt op de ‘order mover’. De Skypods navigeren via laser scanner navigatietechnolo- gie autonoom door het magazijn, zonder tegen andere Skypods te botsen. De robots kunnen tot 30 kilogram vervoeren aan een maximumsnelheid van 15 kilometer per uur. Wanneer de batterij van de robot leeg is, gaat hij automatisch naar het oplaadstation dichtbij het pick- en pakstation. Voor anderhalf uur capaciteit duurt het zo’n vijf minuten op de robot op te laden. Sinds Cdiscount in het maga- zijn in Cestas van de Skypod gebruikmaakt, kan het 400 artikelen per uur picken. Dat is een ver- dubbeling tegenover klassieke automatisering en zelfs een verviervoudiging van manuele pic- king, wat gemiddeld goed is voor 100 artikelen per uur. De globale cyclus om één pickopdracht uit te voeren duurt twee minuten. Medewer- kers zouden tot 15 kilometer minder hoeven te lopen. Gilles Baulard, sales director bij Exotec Soluti- ons, duidt op nog een aantal voordelen: “De parameters opslagcapaciteit en prestatie staan los van elkaar. Het maakt niet uit hoeveel rek- ken je hebt en of je er bijplaatst om meer capa- citeit te hebben. Het aantal robots kan even- goed gelijk blijven. Als je bedrijf opeens met 20% groeit, kun je vrij eenvoudig extra robots in je magazijn inschakelen. Je hoeft niet op voorhand te kunnen voorspellen hoe je acti- viteit de volgende vier jaar zal evolueren. Je capaciteit volgt dus steeds de groei.” I n e-commerce lag tien jaar geleden de focus op hogere pick- en pakcapaciteit en liefst nog tegen lagere logistieke kosten. Inpakken bleek een bottleneck te zijn, dus werd de inpakdienst gemechaniseerd. Tegenwoordig volstaat die automatisering niet meer, want consumenten verwachten steeds snellere levertijden, wat de supply chain sterk uitdaagt. Ook de supply chain van Cdiscount werd drie jaar geleden grondig onder handen genomen. De e-tailer heeft in Frankrijk 500.000 vierkante meter aan magazijnen en verscheept jaarlijks 30 mil- joen artikelen. Dagelijks varieert dat aan- tal van 50.000 tot 150.000 pakketjes in de kerstperiode. Cdiscount viert dit jaar zijn twintigjarige bestaan. Op drie vlakken ver- anderde het intussen zijn bedrijfsstrategie: het aantal SKU’s (stock keeping units) werd verhoogd, de lead times werden terug- gedrongen en er werd ingezet op expres- leveringen, waardoor bestellingen nog dezelfde dag binnen grote steden kunnen worden geleverd. Een goede zet, want vijf jaar geleden bestond 10% van de bestellingen op de website van Cdiscount uit expresleveringen, terwijl dat nu al bijna de helft is. Aymeric Puymoyen, project director supply chain bij Cdiscount: “Je kunt het je tegen- woordig niet meer veroorloven om pas na vijf dagen te leveren. Tien jaar geleden zou er geen haan naar hebben gekraaid. We konden met gemak grote hoeveelheden bestellingen in batches voorbereiden, aan- gezien we daar de tijd voor kregen. Maar door de veranderende verwachtingen van de consument is die manier van werken niet meer competitief.” De gevolgen voor IT zijn enorm. Bestellingen die op het internet worden geplaatst, moe- ten snel naar het warehouse management system worden gestuurd (bij Cdiscount is dat het WMS van Manhattan), waar ze in real-time moeten worden verwerkt. Boven- dien moeten batches plaatsmaken voor pick-and-pack processen. Cdiscount richtte zijn vizier op robotisering en een goods-to- man oplossing. Zo kon de opslagcapaciteit worden verhoogd en kon de pick- en pakfase worden versneld, zonder een toename van de logistieke kosten. De oplossing moest boven- dien flexibel zijn, zodat Cdiscount snel kan reageren op veranderende consumentvoor- keuren. De Skypod In april 2016 nam Romain Moulin, CEO van Exotec Solutions, via LinkedIn contact op met The Skypod is the limit Robots van Exotec cruisen in drie dimensies door magazijn van Cdiscount De verwachtingen van consumenten liggen alsmaar hoger en al zeker in de wereld van de e-commerce. Cdis- count, een Franse e-tailer, breidde aan de ene kant zijn assortiment uit, waardoor de opslagcapaciteit omhoog moest. Aan de andere kant verkortte het de lead times van picking om sneller te kunnen leveren. Om dat te kunnen realiseren, veranderde Cdiscount het geweer van schouder: van man-to-goods naar goods-to-man. In zijn magazijn in Cestas, nabij Bordeaux, maakt het daarvoor gebruik van Skypods, robotjes van Exotec Soluti- ons, die door het hele magazijn rijden en zelfs in de rekken klimmen. Aymeric Puymoyen, project director supply chain bij Cdiscount: “Je kunt het je tegenwoordig niet meer veroorloven ompas na vijf dagen te leveren.” De Skypod is een lichte robot die alle traditionele installaties, zoals conveyors, shuttles enminiloads, ver- vangt. Terwijl de meeste robots in twee richtingen bewegen, beweegt de Skypod in drie dimensies. Hij rijdt over de grond en klimt ook in de rekken. U kunt de robots in werking zien op YouTube. Scan met uw gsmdeze QR-code of surf naar www. valuechain.be/nl/videos.

RkJQdWJsaXNoZXIy MjkyNTU=