BL_08092019_LR

W W W . V A L U E C H A I N . B E 10 SUPPLY CHAIN MANAGEMENT D e toenemende digitalisering ver- andert de supply chain ingrijpend en tovert die om tot een com- plexer en tegelijk meer open systeem. De moderne supply chain vormt een dynamisch en verbonden geheel, met informatie uit de meest uiteenlopende bronnen. De shift naar een digitaal supply chain netwerk vergt een grondige evaluatie en herwerking van de bestaande processen. Die transitie en de achterliggende logistieke werking zijn duidelijk merkbaar in het Euro- pese distributiecentrum van Bose in Tonge- ren. Logistieke draaischijf Bose staat bekend als een van ’s werelds bekendste fabrikanten van audioapparatuur (zie kader). De organisatie vertrouwt op een mix van eigen en uitbestede fabrieken, dc’s en reparatiecentra. De productie van de premium audioapparatuur vindt hoofdzake- lijk plaats in de VS, Mexico en verschillende locaties in Azië. De onderneming heeft wereldwijd verschillende distributiecentra. Het edc in Tongeren fungeert met zijn gun- stige ligging – te midden van de ‘blauwe banaan’ – als logistieke draaischijf voor Europa. Raf Breuls, edc distribution manager bij Bose Corporation, wijst op de stapsgewijze groei van het Europese distributiecentrum. “In 1995 startten we met een vestiging van 6.500 vier- kante meter. Die breidde in 2004 uit met 7.800 vierkante meter en in 2014 volgde een tweede gebouw, nog eens goed voor 12.000 vierkante meter. In de oorspronkelijke faciliteit vindt vooral de retourlogistiek plaats, gekoppeld aan een overslagmagazijn. Het meest recente pand huisvest de inbound, opslag en out- bound van afgewerkte goederen.” Het edc in Tongeren fungeert tevens als Europees ‘post- ponement center’. “We verzamelen verschil- lende generieke componenten en wachten voor de productassemblage de voorkeur van de klant af. Dat proces verkleint onze voorraad en maakt het mogelijk om sneller te anticipe- ren op gewijzigde marktvragen”, verduidelijkt Raf Breuls. Van lineaire supply chain naar digita Bose licht transformatie in distributiestrategie toe Vandaag verwachten zowel b2c- als b2b-klanten meer dan ooit een eenduidige beleving gedurende het vol- ledige aankooptraject. Welk kanaal je ook gebruikt, de content en service moeten op elkaar afgestemd zijn. Dat is een hele uitdaging, zeker in een globale en competitieve context. Audiospecialist Bose implementeerde daarom een uitgekiende strategie, waarmee de aanpak van het bedrijf evolueert naar een geïntegreerd supply chain netwerk, waar alle elementen digitaal geconnecteerd zijn. Het edc in Tongeren fungeert met zijn gunstige ligging – te midden van de ‘blauwe banaan’ – als een logische logistieke draaischijf voor Europa.

RkJQdWJsaXNoZXIy MjkyNTU=