2019_10_VCM_LR

W W W . V A L U E C H A I N . B E 6 VISIE O m in een zeer competitieve markt goed gewapend voor de dag te komen, ontwikkelde Target een geïntegreerd S&OP-raamwerk dat in staat is diverse kanalen, zoals winkelverkopen en e-commerce op te opvan- gen. Tijdens een webinar van IBF vertelde Tim Hotze hoe dat bij de organisatie zorgt voor een werkbaar plan waar de volledige onderneming naartoe kan werken. “S&OP heeft de laatste dertig jaar zeker zijn waarde bewezen als business proces. Het helpt om te komen tot een beter voorraad- management, een optimale klantenservice en een goede cash flow”, begint hij. “Maar laten we eerlijk zijn, met meer dan dertig jaar op de teller is S&OP oud. Toen het begrip ontstond, was er van e-commerce als ver- koopkanaal nog geen sprake. Er was dus ook geen omnichannelplanning nodig, met alle complexiteit van dien. Die complexiteit zorgt ervoor dat er binnen de S&OP nog meer stemmen opgaan, wat consensus moeilijker maakt. En ook voorraadmanagement wordt met meerdere kanalen een stuk lastiger. Want welk kanaal geef je voorrang? Ga je voor een centraal dc of regionale dc’s en hoe forecast je de vraag over de verschillende kanalen heen? Het is voor organisaties als Tar- get dan ook erg belangrijk om S&OP ‘up-to- date’ te krijgen, om zo de uitdagingen in het nieuwe tijdperk van retail management aan te kunnen.” Flexibiliteit binnen de vangrails De hamvraag luidt dus hoe we de S&OP-func- tie in functie van de huidige noden kunnen verbeteren. Tim Hotze: “Ook wij hebben onze weg op dat vlak moeten vinden. We zijn immers opge- groeid in een traditionele ‘brick & mortar’ retailomgeving. Vandaag hebben we regio- nale dc’s, maar we werken ook met het ‘sto- res as a hub’ principe, waarbij we veel e-com- merce vanuit onze winkels doen. Zo hebben we tijdens de voorbije kerstperiode ruim driekwart van de orders gepickt, verpakt en verscheept vanuit de winkels. Die complexi- teit toevoegen aan de pure brick & mortar demand forecast is voor ons een belangrijke drijver.” Volgens Tim Hotze is het basisprincipe nog steeds hetzelfde als dertig jaar geleden: het juiste product in de juiste hoeveelheid op de juiste plaats krijgen en dat op het juiste tijdstip. “Het is belangrijk om fysiek de juiste voorraad juist te doen stromen – vooruit op de vraag – naar de juiste knooppunten. Op dat vlak speelt ‘predictive analytics’ tegen- Stoom S&OP klaar v Target licht strategie in omnichannelomgeving Sales & Operations Planning is allesbehalve een nieuw begrip. Toch moet ook S&OP mee met zijn tijd. Dat is allesbehalve eenvoudig in een wereld waar supply chains steeds complexer worden. Tim Hotze, senior vice pre- sident Network Planning & Global Intelligence bij Target weet er alles van. De belangrijke Amerikaanse retailer beweegt zich immers in een uitdagende omnichannelomgeving, waar een sterk geïntegreerde S&OP-visie een must is. Tim Hotze, senior vice president Network Planning & Global Intelligence bij Target: “Het basisprincipe achter S&OP is nog steeds hetzelfde als dertig jaar geleden: het juiste product in de juiste hoeveelheid op de juiste plaats krijgen en dat op het juiste tijdstip.”

RkJQdWJsaXNoZXIy MjkyNTU=