VCM_122019_LR

W W W . V A L U E C H A I N . B E 28 SUPPLY CHAIN MANAGEMENT SOFTWARE I n zijn vestiging in Lommel stelt Technical Touch een twaalftal mensen tewerk. Het Belgische bedrijf, opgericht begin de jaren negentig, heeft sinds een jaar of tien ook een vestiging in de VS. Het voornaamste merk dat Technical Touch invoert en wereldwijd verdeelt, is het van origine Japanse KYB (voorheen Kayaba Manufacturing), een van ’s werelds grootste fabri- kanten van schokdempers voor motorfietsen. KYB-producten, zoals veringen en reserveonder- delen, maar ook oliën en smeermiddelen, zijn in meer dan honderd landen te koop. “Wij verdelen ook volledige kitveringen die we hier eigenhandig assembleren”, aldus Diégo Claessens. “Daarnaast zijn we een aantal jaren geleden begonnen met de import van Hin- son-koppelingen en ODI-stuurgrepen en -hand- vatten, ook weer specifiek voor crossmotoren. Voor die merken verzorgen wij ook de distributie in Europa. En ten slotte hebben wij nog enkele merken in ons portfolio die we enkel in België ver- delen, zoals Yoshimura-uitlaten en kroonplaten van X-Trig.” Last but not least verzorgt Technical Touch ook de officiële technische ondersteuning van alle KYB-coureurs tijdens het Europees kampioen- schap en het wereldkampioenschap motorcross (MXGP en MX2). “Daarvoor hebben we twee gespecialiseerde techniekers in dienst, die de vaste technici zijn van een aantal fabrieksteams. Voor wedstrijden in Europa beschikken zij over een eigen vrachtwagen met werkplaats. En voor de overzeese grand-prixtoernooien krijgen ze een speciale flightcasemee.” Tijdrovendmaatwerk Toen Diégo Claessens in 2016 bij Technical Touch aan de slag ging, was daar al een ERP-systeem in gebruik, Briljant van Wolters Kluwer. Daaraan was ook een webshop gekoppeld, die eveneens door deze lokale softwareleverancier was opgezet. “Dat was echter een vrij statische shop. Hij evolu- eerde ook niet mee met hoe e-commerce zich op dat moment aan het ontwikkelen was, waardoor wij hopeloos achterop dreigden te raken.” Maar bovenal vergde de bestaande oplossing voor e-commerce te veel tijdrovendmaatwerk. DiégoClaessens: “Elk jaar komen er nieuwemodel- len van motorfietsen op de markt en daarmee ook nieuwe onderdelen en accessoires. Al die nieuwe artikelen werden maandelijks manueel in onze webshop geïmporteerd, wat het tot een bijzonder tijdrovende bezigheid maakte. Vooral Software als sprin Technical Touch krijgt meer zicht op voorraad Informatica-investeringen uit het verleden mogen geen rem zetten op toekomstige groei. Daarom besloot Technical Touch, dat motorfietsonderdelen importeert, assembleert en distribueert, zijn verouderde ERP-soft- ware en webshop van lokale makelij in te ruilen voor nieuwe bedrijfssoftware van Microsoft. “De hoge mate van integratie in en tussen de diverse Microsoftpakketten biedt ons de flexibiliteit om veel sneller te schakelen, om het in motorcrosstermen uit te drukken”, vertelt Diégo Claessens. Als projectmanager bij Technical Touch leidde hij de migratie naar het nieuwe platform, waarvoor Microsoft-partner SDE instond, mee in goede banen. Diégo Claessens, projectmanager bij Technical Touch: “Met ons nieuwe ERP-systeem van Micro- soft krijgen we een betere kijk op de rotatie van onze artikelen. Daardoor kunnen we ook beter inschatten wat onze voorraadniveaus moeten zijn.”

RkJQdWJsaXNoZXIy MjkyNTU=