VCM_122019_LR

W W W . V A L U E C H A I N . B E 34 VOORRAADMANAGEMENT Transparantie Producttransparantie-ar Tot voor enkele jaren boezemde transparantie veel bedrijven angst in. Bij voorkeur kon niemand zien wat er achter de schermen gebeurde – en dat wilden de bedrijven ook het liefst zo houden. Vandaag geldt visibiliteit net als een wapen om de kracht van de onderneming te onderstrepen. Onder de noemer DataFastlane adviseert producttransparantie-architect Ann Lambrecht bedrijven hoe ze een helikopterzicht over alle schakels van de supply chain creëren en er efficiënt rond communiceren. A nn Lambrecht legde een mooi traject af als salesadviseur voor IBM Cloud, met focus op de landbouw- en voedingssector en blockchaininnovatie. Ze stelde er vast dat bedrijven om veler- lei redenen baat hebben bij transparantie. “Inzicht en databe- scherming door middel van blockchain is tegenwoordig mis- schien wel de populairste toepassing”, zegt ze. “Daar gaat het in de eerste plaats om het creëren van vertrouwen en duidelijkheid, gekoppeld aan fraudebestrijding. Onder meer overzeese handel met minder vertrouwde tussenschakels kent binnen die context verschillende succesvolle (piloot)projecten. Daarnaast is transparantie een onbenut marketingkanaal. Mensen willen nu eenmaal weten hoe hun producten tot stand komen en welke schakels daarbij betrokken zijn. Dat mocht ik zelf ervaren toen ik meewerkte aan de Farm-to-Shop applicatie waarmee Carrefour het voor de consument mogelijk maakt om aan de hand van een QR-code de herkomst van vlees na te gaan.” Relevante business case Transparantie gaat volgens Ann Lambrecht ommeer en beter samenwer- ken binnen de supply chain: “Blockchain treedt tegenwoordig als pro- minente technologie op de voorgrond, maar is niet altijd vereist. Soms draait het gewoon om het tonen en openstellen van data die binnen het bedrijf al aanwezig zijn. Zelfs bij contacten tussen externe, maar ver- trouwde partners kan transparantie een pak eenvoudiger dan via block- chain. Sommige projecten vertrekken vanuit de blockchaintechnologie, ordergenerator. “Soms willen we bepaalde artikelen niet meenemen als we via de ordergenerator bepaalde zaken wilden berekenen. Vroeger moesten we die artikelen die we niet in de selectie wilden één voor één vastklikken. Via dat slotje is het nu mogelijk groepen van artikelen in één keer vast te klikken en ze na de berekeningen weer los te klikken. Ook dat bespaart ons heel wat tijd”, legt Tom Lambrechts uit. Pionier voor Slim4Webclient Als trouwe klant van Slimstock heeft Lambrechts bovendien besloten als eerste de nieuwe Slim4 Webclient te testen. T. Lambrechts: “Tijdens dat pilootproject lassen we geregeld momenten in waarbij we met de verschillende betrokken partijen de zaken op elkaar afstemmen. Een collega van mij heeft recht- streeks contact met Slimstock om onze ervaringen te delen. Elke week komt er een nieuwe, geoptimaliseerde update van de Web- client waarmee we aan de slag kunnen. Dat Slimstock daarvoor met ons wil samenwerken, getuigt er wel van hoe hecht ons partnership is. We vinden het ook prettig dat Slimstock rekening houdt met onze ideeën om de oplossing telkens weer een stukje te verbete- ren.” Aangezien het pilootproject met de Slim4 Webclient nog in een pril stadium zit en de aankopers de nieuwe software nog in de vingers moeten krijgen, is het voor Lambrechts nog te vroeg om concrete resultaten op tafel te leggen. Toch durft Tom Lambrechts nu al te stellen dat deze nieuwe versie van Slim4 goed op weg is om het uitdagende voorraadmanagement van de toekomst nog meer te stroomlijnen. TC Vandaag bestellen de drie zusterbedrijven binnen de groep al zaken bij elkaar als er eenmet een overstock zit. Zo werd intussen eenmelkronde tussen de drie magazijnen op touw gezet. Eens al die bedrijvenmet Slim4 en hetzelfde ERP werken, zullen zulke transacties nog efficiënter worden.

RkJQdWJsaXNoZXIy MjkyNTU=