VCM_122019_LR

W W W . V A L U E C H A I N . B E 36 E-COMMERCELOGISTIEK M et meer dan 10 miljoen actieve klanten in 26 landen, een gemid- delde van bijna 9 miljoen unieke websitebezoekers per maand en 300.000 verschillende artikelen op voorraad – van kleding en huishoudlin- nen tot meubelen en decoratie – behoort La Redoute tot de top tien van de Franse e-commercebedrijven. “Vandaag halen we meer dan negentig procent van onze omzet uit de elektronische handel”, bena- drukt Patrice Fitzner, logistiek directeur bij La Redoute. De oorspronkelijke postorder- verkoper heeft zich met andere woorden ontpopt tot een ‘pure player’ op het web. Vandaag heeft La Redoute vestigingen in België, Portugal, Rusland, Spanje, het Ver- enigd Koninkrijk en Zwitserland. Via de website laredoute.com en een netwerk van lokale distributiepartners bereikt het ook nog andere markten over de hele wereld. La Redoute, dat vandaag al ongeveer der- tig procent van zijn omzet in het buiten- land realiseert, wil internationaal blijven uitbreiden. Die groeiambitie werd zelfs nog versterkt toen het bedrijf vorig jaar voor het grootste deel in handen kwam van een nieuwe aandeelhouder, Galeries Lafayette. Sindsdien is die ambitie ook heel concreet geworden: tegen 2021 wil La Redoute een omzet van meer dan 1 miljard euro halen. In 2017 bedroeg die omzet 750 miljoen euro. Omnichannelstrategie Klanten kunnen bij La Redoute via een vijf- tal kanalen bestellen: via de verschillende landelijke websites, uiteraard, al dan niet mobiel, maar ook via een mobiele app. De jongste versie ervan biedt zelfs enkele functionele primeurs voor de Europese markt: stemherkenning en visuele herken- ning – twee concrete toepassingen van arti- ficiële intelligentie. De verkoop via mobiele toestellen als smartphones en tablets was vorig jaar alvast goed voor meer dan veer- tig procent van de omzet. Daarnaast blijft telefonisch bestellen mogelijk, evenals bestellen per post. Dat La Redoute dezer dagen resoluut voor de omnichannelaanpak kiest, bewijst ook de ope- ning van een vijftiental fysieke winkels sinds La Redoute: retailer wo Logistieke transformatie ondersteunt bedrijf Verander of … verdwijn! In de geschiedenis van elke organisatie komt er vroeg of laat een moment dat een grondige verandering, een heuse metamorfose zelfs, zich opdringt om een succesvol voortbestaan te verzeke- ren. Tussen 2014 en 2017 realiseerde het vroegere Franse postorderbedrijf La Redoute zo’n ingrijpende trans- formatie: de retailer werd een volbloed multichannel e-tailer. Die zakelijke transformatie ging gepaard met een niet minder ingrijpende logistieke transformatie. Zo concentreerde La Redoute al zijn logistieke stromen op één compacte, nieuwe distributiesite, waar een standaard WMS voor een verregaande automatisering en opti- malisering van diezelfde stromen zorgt. Patrice Fitzner, logistics director bij La Redoute: “Tijdens piekperioden zijn we in staat meer dan 3500 bestellingen per uur te verwerken. Op jaar- basis kunnen we zo 15 miljoen pakjes leveren.”

RkJQdWJsaXNoZXIy MjkyNTU=