VCM_122019_LR

E-COMMERCELOGISTIEK 37 V A L U E C H A I N M A N A G E M E N T - D E C E M B E R 2 0 1 9 2015. Voorlopig blijft dat fysieke verkoopka- naal nog beperkt tot Frankrijk, maar ook lan- den als België en Zwitserland zouden daar- voor stilaan op de radar komen. “Het ultieme doel van die nieuwe verkoopstrategie is onze klanten een volledig gepersonaliseerde, unieke winkelervaring te bezorgen. Daarom is het ook belangrijk dat we hun koopgedrag zo accuraat mogelijk in kaart kunnen bren- gen”, stipt Patrice Fitzner aan. Met dat doel voor ogen riep La Redoute zelfs een gespeci- aliseerd Data & Artificial Intelligence-team in het leven. Mythische catalogus Ook al zette La Redoute in 1998 al de onver- mijdelijke stap naar de online verkoop, toch sleepte het bedrijf lange tijd nog het imago van een traditionele postorderverkoper met zich mee. “In 2013 haalden we nochtans al tachtig procent van onze omzet uit de webver- koop. Maar tegelijk brachten we datzelfde jaar nog twee papieren catalogi uit”, geeft Patrice Fitzner toe. Op dat moment voerde het bedrijf ook nog zo’n 25 merken, verspreid over 13 ver- schillende productcategorieën. Toen La Redoute vanaf 2014 zijn bedrijfsfocus naar de digitale wereld verlegde, onderging ook dat productaanbod een ware metamor- fose. “Tachtig procent van onze mode- en decoratieproducten ontwerpen we nu intern, met onze eigen stylisten en designers. Dat maakt het ook mogelijk om onze collecties permanent te vernieuwen”, verklaart Patrice Fitzner. Zeventig procent van de omzet komt intussen ook uit de verkoop van die eigen huismerken, zoals La Redoute Collections en La Redoute Intérieurs. Daarnaast blijft La Redoute samenwerken met beroemde stylis- ten, maar ook met jonge, beginnende ontwer- pers. Meer met minder De doorgevoerde bedrijfstransformatie had ook een aanzienlijke impact op het perso- neelsbestand van La Redoute. Eind 2013 stelde de retailer nog 3.300 mensen tewerk: 2.400 in Frankrijk en 900 in het buitenland. Intussen is dat aantal zowat gehalveerd. Van de 1.500 logistieke medewerkers blijft zelfs maar een derde over. “Maar dankzij een doorgedreven concentratie en optimalisering van de logis- tieke infrastructuur kunnen die 550 magazijn- medewerkers vandaag probleemloos 300.000 artikelen tegelijkertijd behandelen: dat is een verdubbeling van de capaciteit”, verduidelijkt Ronald Schepers van Hardis Group, die het WMS-luik van de logistieke transformatie bij La Redoute begeleidde. “Daarbij koestert La Redoute de ambitie om dat aantal SKU’s de komende jaren nog eens te verdubbelen.” Het gloednieuwe, volledig gemechaniseerde distributiecentrum dat La Redoute uit de grond stampte in Wattrelos, op een boog- scheut van het Noord-Franse Roubaix, is dan ook niets minder dan een automatiserings- monster. De volledige site is in hoge mate gerobotiseerd en voorzien van de meest geavanceerde industriële technologieën: van mini-load en multi-shuttle tot pocket sorter en cross-belt sorter. “Dat zorgt voor een verlich- ting van de arbeid”, stelt Patrice Fitzner. “En het maakt ook dat onze operatoren zich min- der moeten verplaatsen.” Aanzienlijke tijdwinst De bouw van zo’n ultramodern magazijn, met een automatisch shuttlesysteem, volautoma- tische opslagsystemen en een zakkensorteer- der, vergde een investering van 50 miljoen euro. Daarbovenop trok La Redoute nog eens 30 miljoen euro uit om zijn IT-systemen klaar te maken voor de verwerking van bestellin- gen in reële tijd. “Het resultaat is dat wij een bestelling voortaan in twee uur tijd kunnen picken en binnen de 24 uur leveren”, aldus Patrice Fitzner. “Zo kunnen we elke bestelling die een klant voor acht uur ’s avonds ingeeft, dt e-tailer transformatie Ronald Schepers, managing partner van Logaps, business development partner bij Hardis Group: “In zijn nieuwe magazijn kan La Redoute nu probleemloos 300.000 artikelen tegelijkertijd behandelen: dat is een verdubbeling van de capaciteit.”

RkJQdWJsaXNoZXIy MjkyNTU=