201901Business Logistics

W W W . V A L U E C H A I N . B E 28 WAREHOUSING in uitgaande vrachtwagens kunnen worden geladen zonder ze eerst te moeten opslaan. De slow-movers, goed voor een derde van de business-to-business, worden door Infolog, het WMS van Generix, aan de verschillende opslag- plaatsen toegewezen. Infolog is gekoppeld aan de systemen van voorraadbeheer van de busi- ness-to-consumer en de business-to-business. Picking voor e-commerce moet zo snel mogelijk kunnen plaatsvinden. Het magazijn is 12,2 meter hoog en bestaat uit vier verschillende niveaus, waar in batch wordt gepickt. Pickers krijgen spraakgestuurde pickinstructies via hun koptele- foon en bevestigen zelf via een RF-scanner aan de pols. Een conveyor brengt de producten naar de verpakkingsdienst, waar een sort-to-light systeem staat om de gepickte producten uit te sorteren. Voor de business-to-consumer wordt 60 tot 70% van de producten automatisch verpakt. Daarna worden zemeegegeven aan de vervoerder. Voor de business-to-business komen er weinig automatische processen aan te pas. Producten worden meer manueel verpakt. “Twee tot vijf keer per week worden de winkels bevoorraad, iets wat zo praktisch mogelijk wordt georga- niseerd”, preciseert Harold van der Heijden, manager Research & Development Benelux bij ID Logistics. “Telefoons worden bijvoorbeeld in één grote doos aangeleverd, zodat ze in de winkels snel kunnen worden uitgestald. Verder blijft het belangrijk om in de winkel zelf nog steeds een voorraad aan te houden.” Verdere automatisering zit er in de toekomst niet meteen aan te komen. “Er wordt te vaak één product aangevraagd”, legt Harold van der Heijden uit. “En dat is iets wat manueel gewoon veel gemakkelijker en sneller kan worden afgehandeld.” MVDS Eenmaal gepickt, worden de producten voor e-commerce door een conveyor naar de verpakkingsdienst gebracht. Daar staat een sort-to-light systeemomde gepickte producten uit te sorteren. Zo zal het distributiecentrum in Etten-Leur eruitzien (Architecture by Wastiau & Co Architectenbureau). Dage- lijks zullen 140 vrachtwagens aan de 55 docks hun producten kunnen leveren of afhalen.

RkJQdWJsaXNoZXIy MjkyNTU=