VCM_032019

W W W . V A L U E C H A I N . B E 10 SUPPLY CHAIN MANAGEMENT Nieuwe productdomeinen Er bestaat geen recept om deze trede te beklimmen. Het is belang- rijk dat je je ogen openhoudt voor drempels die je klanten onder- vinden en dat je continu afweegt welke nieuwe technologieën nodig zijn om die drempels weg te werken. Veel mogelijkheden schuilen in het combineren van verschillende basistechnologieën. Zo is de dronemarkt maar kunnen ontstaan doordat batterijen beter werden en de elektronica sneller, zuiniger en lichter. Waarom je niet mag stoppen met digitaliseren Je grote digitaliseringsproject zit erop en je webshop staat online of je hebt een deel van je productielijn verder geautomatiseerd. Dat is het moment waarop een aantal organisaties de focus opnieuw verleggen. Een gebrek aan resources, weet je wel? Toch is dat een foutieve reflex. We leven momenteel in een tijd waarin de verandering niet stilstaat. Zelfs als je momenteel mijlen- ver voorligt op je concurrenten, moet je blijven investeren om die positie te behouden. Voor organisaties die op digitaal vlak ‘volgers’ zijn, geldt dat eens te meer. Iedere dag dat ze er niet mee bezig zijn, vallen ze verder terug in het peloton. Om dat argument kracht bij te zetten, volstaat het naar verschillende succesverhalen uit het verleden te kijken. Met de Minitel was de Franse telecomindustrie in de jaren ’80 een wereldleider. Omdat daardoor de toegevoegde waarde van het internet werd onderschat – de gebruiker kon, zeker in het begin, immers veel meer via Minitel dan op de eerste primi- tieve websites – heeft het de kans gemist om die positie te behou- den. Ook voor andere voormalige marktleiders zoals Yahoo, Nokia of Blackberry betekende die dominante leiderspositie achteraf bezien eerder een vloek dan een zegen. Trouwens, wat voor organisaties geldt, geldt ook voor jezelf als medewerker: je moet jezelf voortdurend blijven ontwikkelen om ook in de toekomst relevant te blijven. Peter Snoeckx Toadi laat er Start-up produceert Stel, je hebt een innovatief idee, werkt het uit tot een product, maar dan moet je het nog kunnen produceren. Voor een start-up is dat niet zo vanzelfsprekend. Heel wat eenvoudiger wordt het wanneer je daarbij gebruik maakt van 3D-printen, zoals de start-up rond de slimme robotmaaier Toadi volop doet. Bijna alle onderdelen van Toadi worden via additive manufacturing geproduceerd. En wie weet kweekt en print de grasrobot ooit zichzelf wel. E r zijn al heel wat robotmaaiers op de markt die ons gazon er piekfijn laten uitzien. Maar, ligt er afgevallen fruit op de grond of hebben de kinderen hun fiets laten rondslinge- ren, dan botst de maaier tegen die obstakels. Bovendien moet het af te maaien gebied worden afgebakend met een kabel, zodat de robot weet binnen welke grenzen hij moet maaien. Als de kabel na verloop van tijd in de grond verzakt, dan rijdt de robotmaaier zich vast of maait hij gewoon het bloemenperk. “Slim kun je die robotmaaiers niet noemen”, meent Wesley Lorrez, CEO van Toadi. “Mike Slembrouck en ik hadden gemerkt dat de techno- logie van robotmaaiers verouderd was. We kunnen er bijvoorbeeld niet bij dat een robot honderd keer tegen dezelfde boom botst. Daarom hebben we beslist een echt slimme robotmaaier te ontwik- kelen, waarmee ik meteen mijn droom realiseer om zelf robots te bouwen.” In december 2016 ontstond het idee voor de Toadi, een slimme robotmaaier die werd vernoemd naar de paddenstoel Toad uit het computerspel Mario Bros. Op dat moment waren Mike Slem- brouck, CTO van Toadi, en Wesley Lorrez nog aan de slag bij Pegus-

RkJQdWJsaXNoZXIy MjkyNTU=