2019 04 BLN

W W W . V A L U E C H A I N . B E 20 E-COMMERCELOGISTIEK E uromonitor International, een interna- tionaal bedrijf dat marktonderzoeken uitvoert, voorspelt dat online retail in 2021 wereldwijd 1,8 biljoen euro waard zal zijn. Die pijlsnelle groei ver- schuift de focus naar de consument, die zowel in zijn werk- als in zijn privéleven dezelfde ser- vice verwacht. Bedrijven bieden daarom zowel voor de business-to-consumer als de busi- ness-to-business markt een grote waaier aan koop- en leveropties. Alle belanghebbenden in het omnichannel landschap zijn genood- zaakt hun processen aan te passen zodat ze efficiënt met consumenten en klanten kunnen interageren. De transport- en de logistieke sector voelen de gevolgen van e-commerce het meest. Niet alleen groeit het aantal verzendingen enorm, bovendien gaat het om meer en meer kleine pakjes en zijn er nog eens de vele retours. De logistieke kosten swingen dan ook de pan uit. Zo besteedde Amazon in 2017 zo’n 41,5 mil- jard euro aan verzendingen en fulfilment. De leveringskosten waren goed voor meer dan een kwart van Amazons netto verkoopcijfers, wat een stijging is van 66% tegenover 2009. Consumentgedreven trends De traditionele marktplaats ruimt meer en meer plaats voor een elektronische markt- plaats. Bedrijven zoals Amazon, Alibaba en Bol.com orkestreren de waardenetwerken, waar consumenten producten van verschil- lende producenten en retailers kunnen bestel- len. Expediteurs verzorgen de leveringen en zullen noodzakelijk blijven om grote produc- ten en grote bestellingen te vervoeren. Maar door het stijgende aantal kleine leveringen zullen koeriers, expresdiensten en transpor- teurs van (post)pakketjes aan belang winnen. Postorganisaties beseffen de opportuniteiten die de last mile met zich meebrengt, waardoor ze hun focus verleggen naar pakjesleveringen. Wereldwijd bracht de pakjesmarkt in 2017 zo’n 310 miljard euro op. Een andere trend is de evolutie naar ‘physical internet’, open logistieke netwerken die de fysieke, digitale en operationele activiteiten met elkaar verbinden. Physical internet zorgt ervoor dat pakjes onafhankelijk kunnen wor- den getransporteerd, ook al maken ze deel uit van dezelfde bestelling. Dicht bij de eind- bestemming wordt de bestelling opnieuw samengevoegd en aan de klant geleverd. Terwijl het pakje doorheen het netwerk reist, wordt op elk ‘knooppunt’ – dat kan een ware- house, haven, cross-dock zijn – autonoom beslist wat het vervolg van de route is. Daar- Een pakje hier, een pakje Innovaties bieden antwoord op uitd E-commerce veroorzaakt een fundamentele verandering in de manier waarop bedrijven omgaan met klanten en consumenten. Om aan de hoge verwachtingen te voldoen, transformeren bedrijven alle aspecten van hun business. Dat geldt vooral voor de processen van transport en logistiek, die de gevolgen van een stijgend aan- tal verzendingen, kleinere bestellingen en een groeiend aantal leveropties sterk voelen. GS1, de multinational die standaarden voor bedrijfscommunicatie ontwikkelt, focust op de trends, de uitdagingen en de innovatieve oplossingen die de ‘last mile’ hervormen. Online kopers hechten veel belang aan leverop- ties en -service. Vandaar dat bedrijven er alles aan doen om de consument een zo goed mogelijke koopervaring te bezorgen.

RkJQdWJsaXNoZXIy MjkyNTU=