201905VCM

W W W . V A L U E C H A I N . B E 36 SUPPLY CHAIN MANAGEMENT B MT Aerospace International maakt deel uit van de groep BMT Internatio- nal en levert wereldwijd tandwielen, transmissies en andere mechanische componenten voor luchtvaarttoe- passingen. Vliegtuigbouwers Airbus, Boeing, Bombardier, Embraer, Irkut, Sikorski en Suk- hoi zijn er klant, net als andere leveranciers van vliegtuigonderdelen, zoals General Elec- tric, Honeywell, Rolls-Royce en Safran. Het bedrijf staat in voor R&D, design, mechanische afwerking, warmtebehandeling, oppervlak- tebehandeling en labotesten. Vandaag stelt BMT Aerospace 650 mensen tewerk en telt het productie-eenheden op drie locaties: België (Oostkamp), Roemenië en de Verenigde Sta- ten. We polsen bij CEO Benoit Reynders en COO Johan Stalpaert naar de belangrijkste logis- tieke uitdagingen die BMT Aerospace in de aanloop naar de Factory of the Future Award is aangegaan Benoit Reynders: “De doorlooptijd verkorten is en blijft de eerste grote uitdaging bij het optimaliseren van onze supply chain. Vooral omdat steeds meer van onze klanten – over- wegend grote vliegtuigbouwers – expliciet om kortere doorlooptijden vragen. Daardoor kunnen zij namelijk veel makkelijker inspelen op de vragen van hun eigen klanten, de lucht- vaartmaatschappijen.” Johan Stalpaert: “Vandaag hebben we produc- tie-eenheden in België, de VS en Roemenië. Vooral de onderdelen voor vliegtuigmotoren die we in de VS fabriceren, kennen zeer lange doorlooptijden, van vijf tot tien maanden. In onze Belgische vestiging in Oostkamp, waar we ons haast exclusief toeleggen op de pro- ductie van tandwielen voor vliegtuigvleugels, zijn we volledig verticaal geïntegreerd: alle processen, zowel de mechanische als de che- mische, kunnen we in huis doen. In de VS heb- ben wij die verticale integratie niet – ons pro- ductaanbod is daar ook veel diverser – zodat we een aantal processen wel moeten uitbe- steden. Dat maakt de doorlooptijd voor die motoronderdelen zeer lang. En hoe langer de doorlooptijd, hoe minder variabel de klanten- vraag kan en mag zijn.” Technologietransfer “Een doorlooptijdvermindering maakt de samenwerking met de klant een pak dyna- mischer”, weet Benoit Reynders. “Dan kun je veel makkelijker inspelen op veranderingen in de klantenvraag, bijvoorbeeld, of in de volu- mevraag. Tegelijk vermindert ook je totale werkkapitaal, het deel cash dat vastzit in je productie en je logistiek. Dat geldt voor beide partijen, dus ook voor onze klanten. Zo leidt Operational excellence is de BMT Aerospace over zijn rol als fabriek van de Met dertig zijn ze intussen al: de Belgische maakbedrijven die zich officieel een fabriek van de toekomst mogen noemen. Ook BMT Aerospace, leverancier van hoogtechnologische precisiecomponenten voor de luchtvaarts- ector, sleepte dit jaar de Factory of the Future Award in de wacht. Met die prijs bekronen Agoria en Sirris indus- triële bedrijven die een intensief traject van investeringen en transformaties achter de rug hebben. Benoit Reynders, CEO van BMT Aerospace: “Wachttijden kunnen tot tachtig procent of meer van de totale doorlooptijd uitmaken. Daarin knippen is onze grootste logistieke uitdaging.”

RkJQdWJsaXNoZXIy MjkyNTU=