2019 06/07 BLN

W W W . V A L U E C H A I N . B E 10 VISIE T hierry Geerts is beroepshalve een bevoorrechte getuige van de con- crete impact die nieuwe, innovatieve technologieën met zich meebren- gen. “Wereldwijd zijn vier miljard mensen met elkaar geconnecteerd via het internet. Je ziet jouw schoolmakkers digitaal terug, ook al wonen ze ondertussen op een ander continent. Vandaag bezit meer dan tachtig procent van de Belgen een smartp- hone. Die biedt ons rechtstreeks toegang tot meer informatie dan waarover de presi- dent van de Verenigde Staten tien jaar gele- den beschikte. De wereld ligt binnen hand- bereik.” Vooruitgang omarmen Met artificiële intelligentie en machine lear- ning tekent zich volgens Thierry Geerts een tweede digitaliseringsgolf af. Die acht hij minstens even belangrijk als de toepassing van elektriciteit. “Wie binnen de supply chain in bestaande patronen denkt, zal er niet geraken”, meent hij. “Veronderstel dat er iemand de stekker van de logistieke ketting uittrekt en je het hele traject moet herden- ken. Zo spectaculair oogt die nieuwe digitale roetsjbaan.” De CEO heeft het in dat verband over een vierde industriële revolutie. Waar de vorige gebaseerd waren op grondstoffen, is de huidige transformatie gestoeld op kennis. “Artificiële intelligentie is een krachtige tech- nologie, gevoed door mensen. Hoe vaker je ze gebruikt, hoe sterker de applicatie. Grote hoeveelheden van kwalitatieve trainingsdata zijn onontbeerlijk, bijvoorbeeld om het visuele verschil tussen een chihuahua en chocolade- koekje te onderscheiden (online bekend als The Chihuahua Challenge – nvdr). Dat vereist een bekwame leraar die de AI-applicatie van de vereiste input voorziet.” Het grote publiek associeert AI onder meer met de zelfrijdende auto. Voor de manier waarop we nu al vijftig jaar met zijn allen rondrijden, is volgens Thierry Geerts geen toekomst meer weggelegd. “We staan stil, er vallen nog steeds veel doden en gewon- den in het verkeer en we vervuilen te veel. Elektrische, zelfrijdende auto’s zijn veiliger en efficiënter. Ze openen de weg naar mobiliteit als een service, waarbij we een auto delen in België moet voortouw industriële revolutie CEO Google België, pleit voor meer ambitie Thierry Geerts, de CEO van Google België, wil graag meer digitale innovatie zien in ons land. Als België een woordje wil meepraten in Digitalis, een universum dat vier miljard mensen via het internet connecteert, moe- ten zowel onze bedrijven als onze overheden volgens hem dringend een versnelling hoger schakelen. “In plaats van de technologie op ons af te laten komen, nemen we beter zelf het voortouw. De vraag die zich voor de supply chain manifesteert, is niet of we moeten innoveren, maar wel hoe we dat doen in een wereld die er helemaal anders uitziet.” Thierry Geerts, CEO Google België: “Innovatie draait eerder om cultuur dan om technologie.”

RkJQdWJsaXNoZXIy MjkyNTU=