2019 06/07 BLN

W W W . V A L U E C H A I N . B E 40 SUPPLY CHAIN MANAGEMENT SOFTWARE V óór Albelli was er Albumprinter, een portaalsite waar consumenten sinds 2003 eigenhandig hun fotoboe- ken konden samenstellen en laten afdrukken. Daarmee was Albumprin- ter meteen ook het eerste bedrijf in Europa dat met zo’n online fotoservice kwam. In het kielzog van het enorme succes van de digitale fotocamera waren fotoboeken toen wereld- wijd aan een ongekende opmars bezig. En zoals steeds liet de concurrentie niet lang op zich wachten. Via populaire winkelketens als Hema en Kruidvat raakte het nieuwe concept al gauw helemaal ingeburgerd. Al die concurrentie verhinderde niet dat Albumprinter in eigen land de markt van de gepersonaliseerde fotoboeken bleef aanvoe- ren. In 2008 werd Albumprinter zelfs officieel het snelst groeiende technologiebedrijf in de Benelux. Dat jaar bereikte het de eerste plaats in de Technology Fast 50 van Deloitte, een ranglijst gebaseerd op de omzetgroei van de laatste vijf jaren. Tussen 2003 en 2008 had Albumprinter zijn omzet met bijna 22.000 pro- cent zien stijgen. Internationale expansie Als de Nederlandse e-commercepionier dat opmerkelijke groeiscenario ook op de lange termijn wou aanhouden, moest hij zijn activi- teiten wel naar het buitenland uitbreiden. Na een geldinjectie door investeerders in 2007 richtte het bedrijf zijn pijlen daarom op de groeiende Europese markt voor fotoproduc- ten. “Vandaag leveren we onze producten aan meer dan vijf miljoen klanten in België, Duits- land, Frankrijk, Nederland, Noorwegen, het Verenigd Koninkrijk en Zweden”, somt Alex Ashu op. Tegelijk werd het gamma aan foto- producten voortdurend uitgebreid. “We zijn gespecialiseerd in fotoboeken, maar ook in wanddecoratie, kaarten, fotoafdrukken, mok- ken en kalenders.” Ook het personeelsbestand kende een sterke groei, van 80 medewerkers in 2008 tot 320 in 2018, een verviervoudiging op tien jaar tijd. In 2008 lanceerde Albumprinter de naam Albelli als internationaal consumentenmerk. Na jaren van louter organische groei paste het bedrijf ook zijn groeistrategie aan. “De sterk gefragmenteerde Europese fotoboekenmarkt is meer dan ooit klaar voor een consolidatie”, aldus Ashu. “Via strategische overnames en partnerships willen wij ons aandeel in die Europese markt verder vergroten.” In 2011 werd Albelli zelf onderdeel van het beursgenoteerde Vistaprint, nu Cimpress. Dat wereldwijde concern staat te boek als de Albelli kiest voor de c Supply chain transformatie ondersteunt Eur Het is al lang geen nieuws meer: de boekenverkoop gaat in dalende lijn. Een opvallende uitzondering op die neerwaartse trend is de markt voor gepersonaliseerde fotoboeken. Een bloeiende business, zo blijkt ook uit het verhaal van Albelli, een van de snelst groeiende e-commercebedrijven uit Nederland. “Om die snelle groei ook de komende jaren te kunnen aanhouden, drong niets minder dan een volledige transformatie van onze supply chain zich op”, zegt Alex Ashu, hoofd boekhouding bij Albelli. “Daarbij hebben we resoluut voor de cloud gekozen.” Alex Ashu, hoofd boekhouding bij Albelli: “Je medewerkers moeten voelen dat het hún veran- dering is.”

RkJQdWJsaXNoZXIy MjkyNTU=