BL_112019_LR

33 HANDLING B U S I N E S S L O G I S T I C S - N O V E M B E R 2 0 1 9 an met diesel in zwaarder segment trische vloot door met nieuwe RX 60 de omvormer, de twee aandrijfmotoren en de pompmotor. Het nieuwe actieve koelsysteem – met onderhoudsarme ventilatoren – koelt op basis van de actuele behoefte. Dat garandeert een hoge thermische stabiliteit, wat een continue inzet in de sprintmodusmogelijkmaakt. Via de snelstartmodus is de wendbare truck al startklaar van zodra de bestuurder in de bestuur- derscabine plaatsneemt, doordat de parkeerrem automatisch wordt ontgrendeld. Een andere troef is de Still Easy Control boordcomputer, die ook op de nieuwe RX 20 aanwezig is en directe toegang biedt tot de belangrijkste prestatiefuncties en alle relevante truckinformatie. De ontwerpers gingen met de nieuwe truck ook voor nog meer com- fort. Zo werd het in- en uitstappen gemakkelijker gemaakt door de grote, lage trede. Daarnaast is er meer hoofd- en beenruimte voorzien. Klaargestoomd voor de toekomst De nieuwe RX 60 verlaat de fabriek ‘lithium-ion ready’. Dat wil zeggen dat je er eender wanneer voor kunt kiezen om over te stappen op die tech- nologie. Uit de lithium-iontechnologie haal je vooral profijt binnen een drieploegenstelsel, aan- gezien de lithium-iontechnologie batterijwissels overbodigmaakt. Thomas A. Fischer: “Vandaag zijn die batterijen nog steeds erg duur, ze kosten nog steeds een veelvoud van een klassieke loodzuurbatterij. Maar naarmate de technologiemeer ingeburgerd raakt, zullen ze zeker aantrekkelijker worden. We verwachten de grote doorbraak over tien à vijf- tien jaar, wanneer ook elektrische wagens hele- maal ingeburgerd zullen zijn. Wij willen klanten garanderen dat ze op elk moment kunnen over- stappen, zonder dat ze daarom meteen in een nieuwe vloot hoeven te investeren. Dat we in de technologie geloven, bewijst het feit dat de Kion Group, waar Still deel van uitmaakt, vorige zomer een joint-venture met lithium-ionbatterijenfabri- kant BMZ Group heeft afgesloten.” “En uiteraard volgen we ook andere evo- luties, zoals die van brandstofcellen, op de voet”, gaat hij verder. “Dat we bij een logis- tiek dienstverlener in Frankrijk intussen een vloot van 137 toestellen op basis van brandstofcellen hebben rondrijden – welis- waar met grote financiële ondersteuning – bewijst wel dat we ook op dat vlak niet stil- zetten. Maar uiteraard hebben brandstofcel- len qua rentabiliteit een nog veel langere weg af te leggen dan lithium-iontechnolo- gie.” Voor inzetsituaties waar nog steeds batterijwis- sels nodig zijn, heeft Still het zijdelingse wissel- concept op de RX 60 trouwens verbeterd. De plaatstalen deur kan nu tot 180 graden naar achteren worden geopend, waardoor de wissels nog gemakkelijker door één medewerker uit te voeren zijn. Via een optionele interface kan de RX 60 wor- den aangesloten op de Still FleetManager, die toegangscontrole en inzicht biedt in alle cruciale truck- en inzetgegevens, of op de online portal Still neXXt fleet, die het vlootbeheer optimali- seert. “Het is een voordeel dat onze connecti- viteitsbox ook kan worden gebruikt op oudere toestellen en trucks die geen Still-label dra- gen”, meent Henry Puhl, voorzitter van de Still management board. “Zo kun je de oplossing ook gebruiken voor gemengde vloten. Vandaag ver- laat een kwart van onze trucks de fabriek al met Still maakt zich sterk dat de performantie van de nieuwe RX 60 niet hoeft onder te doen voor verbranding- strucks in dezelfde gewichtsklasse. Binnen de serie is er keuze uit zevenmodellenmet een standaard of langer frame en diverse mastconfiguraties.

RkJQdWJsaXNoZXIy MjkyNTU=