BL_112019_LR

W W W . V A L U E C H A I N . B E 34 HANDLING een optionele connectiviteitsmodus. De markt ziet dus zeker de toege- voegde waarde van dergelijke oplossingen.” “We hebben trouwens ook consultants in dienst die totale vloten optima- liseren”, stelt Thomas A. Fischer. “Ook voor complete veiligheidstrainingen op de site van onze klanten kunnen wij instaan. Zulke zaken passen perfect in onze strategie naar onze evolutie als totaalaanbieder. Verder zullen we automatisering aanmoedigen waar dat opportuun is. Wij geloven vooral sterk in oplossingen waar performante automatisering en de flexibele mens samenwerken. Hybride trucks vinden we bijvoorbeeld een mooi compromis. Dat neemt niet weg dat heel wat omgevingen nog steeds het meeste baat hebben bij de flexibele, manuele truck. Daar blijven wij dan ook sterk op inzetten.” Opnaar het nog zwaarderewerk Nu de RX 60 staat te trappelen om te bewijzen dat elektrische trucks ook zwaarder werk vlot aankunnen, wil Still de nog grotere krachtpatsers in het elektrische segment onder handen nemen. T. A. Fischer: “De transformatie van de RX 60 vormt een belangrijke stap voor de verdere uitbouw van ons heavy duty elektrisch segment. In het lichtere segment van de RX 20 – van 1,4 tot 2 ton – schakelt de markt zeer vlot om naar elektrische trucks. In het segment van 2,5 tot 3,5 ton is dat een ander verhaal. Met de RX 60 willen we die mentale drempel verlagen. In dit seg- ment vertegenwoordigt het aandeel elektrische trucks vandaag ongeveer 40% in Europa. Daar is zeker nog aandeel tegenover de thermische trucks tewinnen. Inminder ontwikkelde regio’s zal het meer moeite kosten omde mindset te veranderen. Daar is het aandeel verbrandingstrucks nog steeds zeer hoog.” Het volgende segment in de 80 volt-klasse dat Still wil aanpakken, is de gewichtsklasse van 4 tot 5 ton. De fabrikant plant in de loop van volgend jaar het resultaat van die volgende transformatie binnen het gamma RX-trucks te kunnen tonen. TC Een andere troef van de RX 60 is de Still Easy Control boordcomputer, die ook op de vorig jaar gelanceerde RX 20 aanwezig is en directe toegang biedt tot de belangrijkste prestatiefuncties en alle relevante truckinformatie. V an Marcke is een gespecialiseerde groothandel die de distributie verzorgt van badkamers, sanitair, verwar- mingsinstallaties, wellnesssystemen, keukens en instal- latiemateriaal, naast duurzame oplossingen voor water en warmte. Het bedrijf is marktleider in België en Luxem- burg. Daarnaast is Van Marcke commercieel actief in Frankrijk, Malta, Nederland, de Verenigde Staten en Zwitserland. De groep bezit ook een bank (Izola Bank) en enkele productiebedrijven. In totaal stelt de Van Marcke Groep ongeveer 1.600 mensen tewerk, waarvan zo’n 1.200 in België. Van Marcke kan ook bogen op een uitgebreid verkoopnetwerk, met 19 toonzalen in België, Frankrijk en Luxemburg en 132 winkels wereldwijd voor professi- onele klanten. De groep realiseerde in 2018 een geconsolideerde omzet van 483 miljoen euro. Sanitairgroot op e-commer “Nieuw Europees distributie Sanitairgroothandel Van Marcke blaast dit jaar negentig kaarsjes uit. De Belgische familiale groep, met hoofdzetel in Kortrijk, legde sinds zijn oprich- ting in 1929 een uitzonderlijk succesvol parcours af en groeide zo uit tot een marktleider in zijn branche. Maar de sanitairspecialist blijft allerminst hangen in het verleden. Met de bouw van een gloednieuw dis- tributiecentrum, de grootste investering ooit voor Van Marcke, kijkt het bedrijf resoluut naar de toe- komst. “En die is aan de e-commerce”, stelt Filip De Witte, die dat Europees distributiecentrum (EDC) de voorbije jaren mee vormgaf. “Dat is waar de groei zit, ook in onze sector. En dat is waar dit gebouw speci- aal voor is uitgedacht.”

RkJQdWJsaXNoZXIy MjkyNTU=