BL_112019_LR

35 WAREHOUSING B U S I N E S S L O G I S T I C S - N O V E M B E R 2 0 1 9 andel Van Marcke zet in e entrum is springplank naar groei” Moeizame transformatie “Van Marcke is en blijft een sterk merk, met een zeer hoge kwaliteitsreputatie”, benadrukt Filip De Witte. “En als we die reputatie ook op het internet hoog weten te houden, kunnen we enkel gebaat zijn bij onze investeringen in e-commerce.” Zo nam Van Marcke vorig jaar ook al een par- ticipatie in het Nederlandse e-commerce- bedrijf SanitairWinkel. Maar zoals elke organisatie die de stap naar e-commerce wil zetten, moest ook Van Marcke eerst doorheen een ingrij- pend transformatieproces. “Van Marcke is van oorsprong een pure groothandelaar, een dozenschuiver dus”, om de woorden van CEO Caroline Van Marcke te gebrui- ken. “In de wereld van e-commerce word je dan snel overbodig. We hebben onszelf opnieuw moeten uitvinden, door nieuwe producten en diensten te lanceren, die meer toegevoegde waarde en winst gene- reren.” Ook op logistiek vlak was een omslag vereist. “Daarbij was de belangrijkste uit- daging eerder van mentale of culturele aard”, verklaart Filip De Witte. “Na negen- tig jaar overwegend manueel te hebben gewerkt - en met succes, laat dat duidelijk zijn - zagen onze magazijnmedewerkers zich plots geconfronteerd met een verre- gaande, doorgedreven vorm van automa- tisering. Processen die perfect waren afge- stemd op hun oude, vertrouwde manier van werken, besloten we ineens grondig te hertekenen. Zo’n sterke blootstelling aan automatisering roept uiteraard weerstand op. Het was dus zaak om zo snel mogelijk vertrouwen op te wekken in dat nieuwe magazijn met die nieuwe spelregels.” Springplank naar expansie Vandaag is die omslag evenwel gemaakt en is Van Marcke opnieuw klaar om te groeien. “We zijn erin geslaagd om al onze logistieke diensten, die in het verleden verspreid zaten over meer dan twintig verschillende magazijnen in Kortrijk en omgeving, te centraliseren en te stroom- lijnen op één centrale site”, aldus Filip De Witte. “Dat nieuwe distributiecentrum was niet alleen belangrijk om onze logistiek op niveau te trekken, maar ook als spring- plank om de hele groep klaar te stomen voor expansie, in de eerste plaats in Frank- rijk”, vult CEO Caroline Van Marcke aan. In totaal investeerde Van Marcke zo’n 75 miljoen euro in een hypermoderne en hyperduurzame constructie van onge- veer 90.000 vierkante meter. Daarbij is de onderneming niet over één nacht ijs gegaan. Aan de eigenlijke bouw, die een klein jaar in beslag nam, ging een voor- bereidend traject van vele jaren vooraf. “Zelf ben ik hier in april 2015 in dienst gekomen,” vertelt Filip De Witte, “met als specifieke opdracht om de bouw van het nieuwe EDC in goede banen te leiden. Tus- sen die beginmaand en de start van de bouw in oktober 2016 zijn de plannen toch wel meer dan zestig keer aangepast, denk ik.” Op dat moment had het project ook al een eerste, conceptuele fase achter de rug. Daarin waren een aantal duidelijke partnerkeuzes gemaakt, met name voor de inrichting van het magazijn en meer specifiek voor het logistieke automatise- Caroline VanMarcke, CEO: “De nieuwe site stelt ons in staat om zowel onze dienstverlening als ons maatschappelijk engagement te perfectioneren.”

RkJQdWJsaXNoZXIy MjkyNTU=