2020 03 Value Chain

W W W . V A L U E C H A I N . B E 16 SUPPLY CHAIN MANAGEMENT E r zijn verschillende triggers om op de trein van Industrie 4.0 te springen. Klanten verwachten steeds vaker producten op maat en wensen die geleverd te krijgen wanneer zij dat willen, bij voorkeur zonder daarvoor meer te hoeven betalen. Bedrijven die op die vragen een treffend antwoord kunnen bieden, heb- ben een groot competitief voordeel. Maar voor productiebedrijven is dat vaak gemakkelijker gezegd dan gedaan. Voor hen is het kostenefficiënter om grote hoe- veelheden van hetzelfde product te maken. Producten op maat maken tegen de prijs en de snelheid van massaproducten vormt een enorme uitdaging. Industrie 4.0 en de daarmee gepaard gaande digitalisering van de productontwikkeling kunnen daar- bij zeker helpen. Het uiteindelijke doel is de end-to-end-digitalisering van alle fysieke assets en hun integratie in digitale ecosyste- men. Onderzoek naar de vooruitgang In 2017 deed Flanders Make, dat focust op industriegedreven technologisch onderzoek en innovatie in Vlaanderen, samen met PwC al een eerste onderzoek om een zicht te krij- gen op de stand van zaken in de industrie. Toen werden 30 bedrijven geïnterviewd. In het najaar van 2019 breide Flanders Make daar een uitgebreide follow-up studie aan om te zien waar de industrie vandaag staat. Aan dat onderzoek werkten 122 respondenten uit 95 bedrijven mee. Het gaat om 42% grote bedrijven en 58% kmo’s. Van de bedrijven is 20% internationaal actief, 80% werkt meer op lokale basis. “Als rode draad door de studie zien we dat bedrijven het niet eenvoudig hebben om de nodige stappen naar digitalisering te zetten. Een positieve noot is wel dat de meeste intus- sen wel beseffen dat het cruciaal is om er werk van te maken”, vertelt Urbain Vandeurzen, voorzitter van Flanders Make. “Organisaties Industrie 4.0 na de Flanders Make doet onderzoek naar de stand De digitale transformatie schudt het businesslandschap grondig dooreen, zoveel is zeker. Intussen hebben heel wat bedrijven Industrie 4.0 al omarmd. Toch is de impact op processen, mensen en cultuur nog niet altijd even groot. Om na te gaan hoever Vlaamse bedrijven al in hun transitie staan, deed Flanders Make recent onderzoek bij productiebedrijven. Daaruit blijkt dat er al belangrijke stappen zijn gezet, maar dat velen toch nog worste- len met de integratie van Industrie 4.0 in hun processen. Vooral het gebrek aan een digitale cultuur en de ‘war for talent’ blijken bedrijven parten te spelen. Urbain Vandeurzen, voorzitter van Flanders Make. “Organisaties investeren momenteel sterk in digitalisering. Toch volstaat het niet langer om enkel te focussen op de technologieën an sich. Die evolueren zo snel dat het vooral belangrijk wordt nieuwe ontwikkelingen zo snel mogelijk op te pakken.”

RkJQdWJsaXNoZXIy MjkyNTU=