2020 03 Value Chain

W W W . V A L U E C H A I N . B E 6 VISIE D at het tegenwoordig noodzake- lijk is om zichzelf als bedrijf con- tinu te verbeteren, daar zijn de meeste ondernemingen intussen wel achter. Zichzelf heruitvinden is van alle tijden. Neem nu Nokia. Dat bedrijf is geëvolueerd van een houtkapbedrijf en papierfabriek over een energie- en kabel- bedrijf naar een bouwer van mobiele tele- foons. De organisatie werd gigantisch groot om vervolgens een relatief kleine speler te worden in de snel evoluerende telecomwe- reld. “Wel merken we duidelijk dat de snelheid waarmee bedrijven moeten kunnen veran- deren, steeds hoger wordt”, vertelt Remco Lenstra tijdens een inspiratiesessie van Pom West-Vlaanderen. “Vroeger kon je met je businesscompetenties wel een jaar of dertig weg. Nu kunnen we gerust stellen dat die termijn al naar een vijftal jaar is teruggeval- len. Kijken we maar naar Apple, dat bedrijf tracht zichzelf in feite continu opnieuw uit te vinden.” Als illustratie van hoe snel het kan gaan, noemt Remco Lenstra het beroemde voor- beeld van de uitvinder van het schaakbord. Hij leerde het spel aan de koning van India. Die was zo enthousiast dat hij de uitvinder zelf zijn beloning liet uitkiezen. De uitvinder vroeg de koning om een korrel rijst op het eerste veld op het schaakbord, twee korrels op het tweede, vier korrels op het derde, enzo- voort. Eerst was de koning beledigd door die bescheiden vergoeding, tot de rekenmeesters van het hof hem duidelijk maakten dat dat zou neerkomen op meer dan 18 triljoen rijstkor- rels, wat meer is dan de hele wereldproductie bij elkaar. Remco Lenstra: “De technologieën van tegen- woordig volgen vaak ook een exponentieel groeipad, wat een effect heeft op hoe we zelf evolueren. Die exponentiële manier van den- ken moeten we ons eigen maken, om ten volle te beseffen wat er op ons af kan komen.” Van exploiteren naar exploreren Om ‘future proof’ te worden, is het noodza- kelijk dat we de manier van denken binnen Exponentieel denken Tips om de vertaalslag naar uw bedrijf te Organisaties moeten afstappen van puur lineair denken, willen ze over tien jaar nog bestaan. Met name de razendsnelle technologische ontwikkelingen zorgen ervoor dat exponentieel denken het nieuwe normaal wordt. “Eenvoudig is dat niet, vooral omdat we nu eenmaal getraind zijn in lineair denken”, vertelt Remco Len- stra, academic director design thinking bij de Antwerp Management School. Daarom geeft hij enkele richtlij- nen mee om ons op de exponentiële weg te helpen. Remco Lenstra, academic director design thinking bij de Antwerp Management School: “We merken duidelijk dat de snelheid waarmee bedrijven moeten kunnen veranderen, steeds hoger wordt. Vroeger kon je met je businesscompetenties wel een jaar of dertig weg. Nu kunnen we gerust stellen dat die termijn al naar een vijftal jaar is teruggevallen.

RkJQdWJsaXNoZXIy MjkyNTU=