BL_01022020_27012020_END

VALUE CHAIN Business Logistics verschijnt alternerend met Value Chain Management Beide magazines vormen samen met de informatie op www.valuechain.be één informatiepakket Januari – februari 2020 Abonnees die ook lid zijn van de Value Chain Community krijgen gratis toegang tot de community activiteiten VALUE CHAIN werkt nauw samen met, en is het officiële medium van PICS BELGIUM (Production & Inventory Control Society) Redactieraad: Prof. Dr. ir. Rik Van Landeghem, Prof. Marc Lambrecht, Prof. Dr. Nico Vandaele, Jan De Kimpe, Prof. Dr. Alex Van Breedam, Prof. dr. Gerrit K. Janssens, Prof. Frank Witlox, Prof. Trijntje Cornelissens, Dr. Walther Ploos van Amstel, Prof. René de Koster, Kees Jan Roodbergen Directeur: Jan Proot Hoofdredacteur: Tina Claeys Redactiecoördinator: Heidi Corthals Redactie: Tina Claeys, Kurt Deman, James De Paepe, Dries Van Damme Advertenties: Henny Provoost +32 (0)50 40 80 82 Uitgeverij: Media Access Kon. Albert I-laan 162 B-8200 Brugge Telefoon: +32 (50) 40 80 80 Fax: +32 (0)50 40 80 90 Vormgeving & layout: Dempsey Provoost Cactus Design Drukkerij: Bredero Graphics – Melle Het globale informatiepakket: België en Nederland: 139 euro voor 1 jaar. Andere landen: 172 euro voor 1 jaar. Een abonnement kan op elk ogenblik starten. WHITE PAPER ONLINE TROLLEY ERIN EN RIJDEN MAAR? Het hoe, wat en waarom van het implementeren van een routetrein. Grote vloten vorkheftrucks zijn vandaag de dag nog steeds de meest voorkomende optie voor p roduc- tielogistiek. De groeiende trend in het gebruik van routetreinen laat echter zien dat bedrijven de kracht en mogelijkheden hiervan steeds meer onderzoeken. Het potentieel van lean logistics wordt vaak nog niet volledig benut. Deze strategie heeft veel duidelijke pluspunten en biedt een aanzienlijk concurrentievoordeel. ‚A lleen datge- ne wat verandert blijft bestaan’ is de bedrijfsaanpak om flexibel te blijven op de markt. Lean logi stics omvat klassieke lean methodes en gebruikt deze om logistieke processen te optimaliseren, zoals het eli mineren van onnodige processtappen. De voordelen van lean logistics • Levering kan perfect getimed worden: just-in-time of just-in-sequence: • Just-in-time: de benodigde goederen worden in de juiste hoeveelheid en op het juiste moment op de juiste plaats afgeleverd voor verdere verwerking. • Just-in-sequentie: de goederen worden ook in de juiste productievolgorde geleverd, wat vaa k nodig is als gevolg van de groeiende productvariatie en individualisering. • Vorkheftruckvrije productie vermindert het aantal benodigde trucks in de goederenstroom, w aardoor investeringen en bedrijfskosten worden bespaard. • De verwerkingstijd wordt tot een minimum beperkt. • De werkprocessen worden sneller, efficiënter en veiliger. Download de white paper via het scannen van de code of surf naar valuechain.be en tik in de zoekfunctie op de site Still. In deze white paper vatten we de voordelen van routetreinen samen.We presenteren hiermee e en uitge- breid argument voor de introductie van routetreinsystemen als onderdeel van een lean logistics strategie. FLASH België moet digitale kloof overbruggen België hinkt achterop inzake digitale vooruitgang. Dat blijkt uit de tweede editie van de ‘Glo- bal Digital Readiness Index’ van technologiebedrijf Cisco. Het onderzoek berekent de digitale vooruitgang van 141 landen in de wereld en steunt daarbij op gegevens van o.a. het World Economic Forum, de Wereldbank en de Verenigde Naties. De Digital Readiness Index moet overheden helpen de uitdagingen van hun digitale maatschappij aan te pakken en te verbe- teren. In de ranking bekleedt België de 24e plaats, net na Frankrijk en ver na het Groother- togdom Luxemburg, dat de tweede plaats inneemt. Singapore voert de ranglijst aan en de Verenigde Staten staan op drie. In het onderzoek hield Cisco rekening met zeven criteria om de wereldwijde digitale vooruit- gang te meten: basisbehoeften, menselijk kapitaal, de eenvoud om zaken te doen, overheids- en commerciële investeringen, het werkkader voor startups, technologische infrastructuur en digitale kennis. Ons land scoort twintigste op het vlak van basisbehoeften, 15e voor commerciële en over- heidsinvesteringen, 24e voor eenvoud om zaken te doen, 32e in menselijk kapitaal, 30e voor het werkkader voor start-ups, 24e inzake digitale kennis en 23e voor zijn technologische in- frastructuur. In totaal behalen 24 landen het Amplify-stadium, het hoogste niveau van digitale vooruit- gang. Volgens het onderzoek zitten 93 landen in een tussenfase van hun digitale vooruit- gang: Accelerate. Opnieuw 24 landen bevinden zich in Activate, de laagste fase. Wat opvalt, is dat van de tien landen met het hoogste bbp alleen de VS in de top 10 staan van de landen met de beste digitale vooruitgang. Ook opvallend is dat tien Europese landen de top 15 halen, en wel in deze volgorde: Luxemburg, Denemarken, Zwitserland, Nederland, Zweden, IJsland, Noorwegen, Finland, het Verenigd Koninkrijk en Duitsland. Andere vaststel- lingen zijn dat Denemarken, Nederland, Zwitserland, IJsland en Singapore bovenaan de we- reldranglijst voor technologische infrastructuur staan. De Verenigde Staten, Canada, Luxemburg, Singapore en de Verenigde Arabische Emiraten vormen dan weer de top 5 van landen met de beste digitale vaardigheden. Japan, Singapore, Spanje, Zwitserland en IJsland zijn de vijf landen die het beste aan de basisbehoeften van hun burgers voldoen. En Singapore, IJsland, Nieuw-Zeeland, Zwitserland en Kazachstan blijken over het beste menselijke kapitaal te beschikken.

RkJQdWJsaXNoZXIy MjkyNTU=