BL_01022020_27012020_END

W W W . V A L U E C H A I N . B E 60 61 DISTRIBUTIE DISTRIBUTIE B U S I N E S S L O G I S T I C S - J A N U A R I - F E B R U A R I 2 0 2 0 S ligro Food Group is een Nederlandse beursgenoteerde onderneming met Veghel in Noord-Brabant als uitvals- basis. De groep richt zich sinds 2015 ook op de Belgische markt en nam een jaar later Java Foodservice uit Rotselaar over. Java Foodservice is een grote speler bin- nen de Belgische foodservice en benadert de institutionele markt, bedrijfscateraars en een aantal hotelketens. In 2017 volgde de acquisi- tie van ISPC, dat food- en non-foodproducten aan de gastronomische professional levert. Naast de vestigingen in Luik en Gent opende eind vorig jaar een derde one-stop-shop in Antwerpen. Een reorganisatie begin 2018 bracht de entiteiten Java Foodservice en ISPC officieel onder in Sligro Food Group Belgium. De groep beschikt over een gezamenlijke bezorgstructuur en gedeelde diensten voor onder meer HR, finance en ICT. Dochteron- derneming Océan Marée is aankoper en leve- rancier van het assortiment verse vis voor de groep. Het productportfolio telt in totaal meer dan 75.000 voedingsgerelateerde referenties, die Sligro Food Group met een vloot van een negentigtal geconditioneerde vrachtwagens tot bij de klant transporteert. Bart Hallemee- sch, directeur logistiek, legt uit hoe Sligro Food Group daarbij een uitgekiende strategie hanteert. Centralisatie BL: Sligro Food Group streeft ernaar kennis intern te delen en substantiële synergieën en schaalvoordelen te benutten. Hoe uit zich dat op logistiek vlak? Bart Hallemeesch: “Vandaag transporteren onze leveranciers hun goederen naar onze vestigingen in Gent en Luik. We plannen om die vestigingen centraal aan te leveren vanuit het distributiecentrum in Nederland. Dat dc levert nu al de producten aan het Antwerpse filiaal. Die benadering opent de weg naar een nog efficiënter voorraad- beheer. Met één hub voor onze vestigin- gen krikken we de rotatie op, creëren we eenvoud en verhogen we de leveringssnel- heid.” BL: Zorgt die centralisatie niet voor langere transportroutes? B. Hallemeesch: “Je moet het totaalplaatje op netwerkniveau bekijken. Het hub-and- spoke principe (naaf-en-spaken) waarbij goederen vanuit een knooppunt (de ‘naaf’) via de ‘spaken’ hun bestemming bereiken, reduceert het aantal ritten en maakt ons minder afhankelijk van onze leveranciers dan bij een point-to-point model het geval is. Het laat ons toe om consistente lijnen uit te zetten. De grote uitdaging situeert zich op het vlak van levertijden.” Flexibiliteit is het sleutelwoord Logistieke uitdagingen bij Sligro Food Group Een uitgebreid en divers klantenbestand, kleine levervensters, variabele ordergroottes en stedelijke aanle- veringen, … Het is de uitdagende context waarbinnen Sligro Food Group in België zijn logistieke processen organiseert. De toonaangevende leverancier voor onder meer de horecasector, de institutionele markt en het foodservicekanaal zet sterk in op flexibiliteit en groepssynergie om via een hub-and-spoke model de goede- renstromen te organiseren. Bart Hallemeesch, directeur logistiek bij Sligro Food Group: “We beschouwen iedere efficiëntie- factor als onderdeel van een groter geheel. Elke schakel speelt een belangrijke rol.” BL: De horecasector werkt bij voorkeur met dagverse producten. Hoe voldoet Sligro Food Group aan die noden? B. Hallemeesch: “De horecabranche is behoorlijk veeleisend wat het aanleveren van goederen betreft. De restauranthou- ders verwachten hun ingrediënten in de voormiddag tussen zes en twaalf uur. Voor de institutionele klanten geldt de belofte ‘vandaag besteld, overmorgen geleverd’. De horecaondernemers verwachten nog scherpere levertijden. Een klant die zijn order vandaag voor elf uur ’s avonds regis- treert, weet dat we het de volgende dag voor de middag bezorgen. De planning is sterk afhankelijk van de markt en externe factoren. Voorspelt de weerman zonnige dagen, dan tekenen we een pak meer bar- becuebestellingen op. We baseren ons altijd op een voorplanning, die we aanpas- sen na ontvangst van de laatste orders. De samenwerking met de sales- en aankoop- afdeling is in vele opzichten cruciaal. Onze mensen signaleren bepaalde tendensen bij onze klanten en leveranciers. De komst van een nieuwe partner met grote productvolu- mes beïnvloedt alle geledingen van de sup- ply chain: van het transport, over orderpic- king tot voorraadbeheer. Die communicatie moet alle relevante kanalen tijdig bereiken. ‘Voorraadketting’ is bij Sligro Food Group allerminst een loos begrip.” Cruciale factoren BL: Wat zijn de KPI’s op het vlak van efficiënte logistiek bij Sligro Food Group? B. Hallemeesch: “Een optimale dropgrootte behoort tot onze prioriteiten. Hoe beter dat cijfer, hoe minder ritten we moeten uitvoe- ren. De minimale waarde van een hoeveelheid goederen waartegen we zonder extra kosten leveren, bedraagt 350 euro. Om de minimale dropgrootte te bepalen, moet je altijd een afweging maken tussen het kostenplaatje en de flexibiliteit van de klant. We proberen onze afnemers ervan te overtuigen hun orders zo veel mogelijk op dezelfde dag te groeperen. Al vergt dat uiteraard een mentaliteitswijzi- ging en blijft versheid een topprioriteit. De routeplanningssoftware die we bij Java Food- Sligro Food Group hanteert een hub-and-spoke model.

RkJQdWJsaXNoZXIy MjkyNTU=