2021 05 Value Chain Online

E-commerce Value Chain Management / Business Logistics Online Magazine - Mei 2021 18 bedrijven niet gevoelig genoeg zijn voor de problemen die door de pandemie van het coronavirus zijn ontstaan. Groeiend belang van duurzaamheid Vervolgens wil 46% van de Belgische consumenten dat grotere retailers een minimumaantal artikelen of een minimumwaarde hanteren om in aanmerking te komen voor gratis bezorging (d.w.z. om het totale aantal bezorgritten te verminderen). Ook wil 48% dat grote, bekende nationale of internationale detailhandelaren duurzame/milieuvriendelijke verpakkingsopties hebben. Verder wil 41% van de respondenten dat grote, bekende nationale of internationale detailhandelaars de CO2-voetafdruk van hun leveringen compenseren. Bijna zeven op tien (69%) van de Belgische consumenten zeggen dat duurzaamheid belangrijk is bij de keuze bij wie ze gaan winkelen (en verwacht dat detailhandelaars stappen ondernemen om hun CO2-voetafdruk te verkleinen en duurzame verpakkingen te gebruiken). Volgens UPS stemmen de Belgische cijfers overeen met het Europese gemiddelde. In alle acht bevraagde Europese landen is er een stijging zichtbaar als het gaat om de intentie om ‘alle’ of ‘de meeste’ aankopen online te doen, van 10% vóór de pandemie naar 15% erna. Dat is een verdubbeling (50%). Het aantal Belgische consumenten dat na de pandemie resoluut voor online shopping zal kiezen, nam toe met 66%, van 9% vóór de pandemie naar 15% erna. De grootste verschuiving vond plaats in het Verenigd Koninkrijk, waar de verwachtingen om ‘alles of het meeste’ online te kopen met 66% (van 15% naar 25%) groeide, terwijl de kleinste groei, met slechts 29% (van 7% naar 9%) in Duitsland en Polen te zien was. De Europese verwachtingen om ‘alles’ of ‘het meeste’ in de winkel te kopen, daalden met 14% (van 54% naar 40%) over de hele linie. De Belgische cijfers liggen op dit gebied iets hoger. Het aantal Belgen dat na de pandemie geheel of gedeeltelijk fysiek zal winkelen, daalde met 21%, van 64% vóór de pandemie naar 53% erna. De grootse dalingen zijn te zien in Spanje (19%), Italië (18%) en het VK (18%). De kleinste daling was in Duitsland, waar het aandeel mensen dat alleen of voornamelijk in een winkel koopt naar verwachting met 18% daalt, van 39% vóór de pandemie naar 32% na de pandemie. Het rapport kunt u hier downloaden. Warehouse Management 19 Sivafrost gaat de hoogte in Ondergrondse diepvriestunnel verbindt hoogbouwmagazijn en productie Sivafrost is gespecialiseerd in de opslag, het invriezen en verpakken van voedingsproducten. Het familiebedrijf uit Dendermonde nam vorig jaar een nieuw hoogbouwvrieshuis met een capaciteit van 15.000 palletplaatsen in gebruik. Een ondergrondse tunnel met conveyors en palletliften vormde de niet-alledaagse oplossing om het nieuwe magazijn met de productieruimte te verbinden. Stijn Siongers, CEO van Sivafrost: “De grote uitdaging bestond erin onze mogelijkheden fors uit te breiden op een site met een beperkte beschikbare ruimte.”

RkJQdWJsaXNoZXIy MjkyNTU=