2021 05 Value Chain Online

Warehouse Management Value Chain Management / Business Logistics Online Magazine - Mei 2021 22 automatische systemen. Omwille van de coronacrisis hebben we op dat vlak wel even de pauzeknop ingedrukt. We willen eerst nagaan hoe de verschillende markten evolueren en hun herstel inzetten”, aldus Stijn Siongers. Menselijke component Tussen de eerste denkoefeningen en de uiteindelijke ingebruikname van het hoogbouwmagazijn verstreek vijf jaar. “Wat ik geleerd heb, is dat het essentieel blijft om je noden concreet te definiëren en de leveranciers voldoende uit te dagen”, verduidelijkt Stijn Siongers. “Je mag zeker geen genoegen nemen met de eerste de beste partij die je benadert. Wij blikken tevreden terug op de keuze van onze partners, maar misten soms wel het nodige overleg en coördinatie. Sommige vertragingen of problemen vielen gemakkelijk te vermijden door beter met elkaar te praten.” Sivafrost rekruteerde voor de opening van de hoogbouw al vijf extra medewerkers en plant na de ingebruikname van de picking vloer later dit jaar nog de aanwerving van vier tot acht orderpickers. Stijn Siongers benadrukt daarbij het belang van de menselijke component. “Een sectorcollega zei me dat de magazijnmedewerkers voor de ingebruikname van een automatisch magazijn idealiter een tijdlang ervaring opdoen in een soortgelijk kader. Dat onderschrijf ik nu ook volledig. De aanpassing van een conventioneel naar een automatisch magazijn valt niet te onderschatten. Een palletsplinter voor een sensor of stukje loshangende folie kan immers tot grote storingen en vertragingen leiden. Medewerkers moeten in dat geval efficiënt optreden. Maar ik heb ook heel wat van dit project opgestoken. Van de rekkenbouwer, over de aannemer, tot de specialisten inzake elektriciteit, elke schakel bracht me wel iets bij. Mocht ik me nog eens aan een hoogbouwmagazijn wagen, dan zou ik er helemaal klaar voor zijn (lacht).” KD Met het boek sluit Hessel Visser zijn jarenlange samenwerking met medeauteur prof. dr. Ad Van Goor in schoonheid af. “In de lente van vorig jaar startten we met de voorbereidingen. In volle coronacrisis – toen het belang van efficiënte en flexibele logistiek duidelijker werd dan ooit – hebben we samen nog alle teksten geschreven. Daar ben ik erg dankbaar voor. Daarnaast hebben docenten van verschillende logistieke opleidingen een bijdrage geleverd”, vertelt Hessel Visser, die consultancydiensten levert en zelf lesgeeft bij onder meer de NCOI Groep en het Mikrocentrum. “Toen mijn kompaan en leermeester te ziek werd, heb ik midden vorig jaar besloten de afwerking van het boek op mij te nemen. In de zomer hebben we wel nog samen de foto’s uitgezocht. Maar liefst zestig nieuwe foto’s uit mijn persoonlijke collectie hebben we in het boek opgenomen.” Eén blik op het boek maakt al duidelijk dat bij de lay- out niets aan het toeval werd overgelaten. Aantrekkelijke illustraties en figuren vormen de rode draad doorheen het werk. Voor het eerst kreeg het boek ook een harde kaft. “De tekening op de kaft is trouwens van mijn hand. Die geeft meteen al de “Waar we bij een klassiek magazijn op vijfduizend bijkomende palletplaatsen zouden afklokken, beschikken we nu over vijftienduizend extra palletplaatsen.” Onlangs ging het Basisboek Logistiek voor de derde keer in druk. Niet alleen werd het bekende basiswerk helemaal afgestemd op de logistiek van vandaag, ook de ‘look & feel’ is er duidelijk op vooruitgegaan. Bovendien is het een mooi eerbetoon aan wijlen Ad Van Goor, die het boek samen met Hessel Visser schreef. Logistieke leerstof met oog voor nieuwe ontwikkelingen Warehouse Management Value Chain Management / Business Logistics Online Magazine - Mei 2021 23 hoofdstukken in het boek prijs. Op die manier wilde ik in één oogopslag duidelijk maken waarvoor het boek staat”, legt Hessel Visser uit. “We hebben ook bewust gezorgd voor afbeeldingen van vrouwelijke en mannelijke logistieke medewerkers van verschillende nationaliteiten. Daarmee willen we benadrukken dat iedereen een belangrijke rol kan spelen in de logistieke wereld.” Nieuw hoofdstuk rond e-commerce De basishoofdstukken van de vorige edities bleven weliswaar behouden, maar werden helemaal geactualiseerd. Daarnaast kwam er een extra hoofdstuk bij over – hoe kan het ook anders? – e- commerce. Zo wilden de auteurs de huidige logistieke realiteit zo accuraat mogelijk weergeven. “Met andere woorden: de logistieke grondslagen veranderen niet, maar daarbinnen gebeurt wel van alles. Logistiek is nu eenmaal een vakgebied in continue evolutie. Niet toevallig zorgen we elke vier jaar voor een compleet nieuwe versie van het boek. Gezien de snelle ontwikkelingen van de voorbije jaren is het verschil met de vorige editie groter dan ooit. Deze keer hebben we ook getracht om nieuwe technologieën, zoals drones en 3D-printing, nog Basisboek Logistiek krijgt grondige update In eerste instantie richt het boek zich tot studenten die logistiek en supply chain management op het programma hebben staan. Maar ook voor de beginnende logistieke manager biedt het boek een handig leidraad.

RkJQdWJsaXNoZXIy MjkyNTU=