2021 05 Value Chain Online

Warehouse Management Value Chain Management / Business Logistics Online Magazine - Mei 2021 24 sterker in het boek te verweven”, aldus Hessel Visser. “Toen we bezig waren met de teksten, zagen we het aantal e-commerceorders de pan uit swingen. Het extra hoofdstuk over e-commerce kwam dan ook als geroepen. We zijn ervan overtuigd dat de evolutie naar steeds meer internetbestellingen onomkeerbaar is. Bovendien zien we e-commerceprocessen gelukkig ook steeds efficiënter worden, met aandacht voor tijdssloten, duurzaam transport en meer compacte verpakkingen. Dat hoofdstuk heeft zijn vaste stek in dit boek dan ook dubbel en dik verdiend.” De verschillende hoofdstukken gidsen de lezer door het logistieke proces, en dat op een logische en overzichtelijke manier (zie figuur). Zo is elk hoofdstuk herkenbaar aan de hand van een duidelijke kleurcode. Aan het begin van elk hoofdstuk vinden we bijvoorbeeld de belangrijkste begrippen terug, die meteen naar het juiste hoofdstuk in het boek verwijzen. “De bedoeling is de lezer doorheen het boek kennis te laten maken met de processen die nodig zijn om een product tot bij de klant te krijgen. Daarbij willen we aantonen dat alle schakels in de keten onlosmakelijk met elkaar zijn verbonden”, legt Hessel Visser uit. “Dat doen we op een heel logische manier, waarbij we beginnen vanuit de vraag in de markt. In alle hoofdstukken nemen we ook het kostelement mee. Verder hebben we aandacht voor de ontwikkelingen in de afzonderlijke vakgebieden, zoals inkoop. Lang is dat een ondergesneeuwd gebied geweest, maar de laatste jaren is de professionaliteit binnen inkoop enorm verhoogd. Dat heeft uiteraard veel te maken met het toenemende belang van handelsovereenkomsten en de groeiende risico’s op het vlak van inkoop. Ook die zaken belichten we.” Afsluiten doet het boek met de bouwstenen van een ondernemingsplan. “Ik nodig studenten vandaag ook van harte uit om een en ander zelf te ontdekken. Het is tegenwoordig heel gemakkelijk om zelf een online bedrijfje op te zetten. Zelf verkoop ik ook mijn boeken via bol.com trouwens. Op die manier kun je in de praktijk ontdekken hoe logistiek werkt”, klinkt het. De theorie in het boek wordt afgewisseld met tal van cases. “De cases in dit boek zijn ook allemaal nieuw. Alle praktijkverhalen die we hebben geselecteerd, zijn hooguit een à twee jaar oud”, verklapt Hessel Visser. “Aangezien we vinden dat je kennis moet afwisselen met kunde, hechten we veel belang aan de relevantie van die cases.” Van studenten tot logistieke managers in de dop In eerste instantie richt het boek zich tot studenten die logistiek en supply chain management op het programma hebben staan. Studenten die begrippen als inkoop, productie, distributie en hergebruik onder de knie moeten krijgen, zullen er eveneens veel aan hebben. Maar ook voor de beginnende logistieke manager biedt het boek een handig leidraad. “Wie nog dieper in de logistiek wil duiken, zal dan weer meer hebben aan ‘Werken met Logistiek’, dat ik ook samen met Ad van Goor schreef”, aldus Hessel Visser. “Daarbij zoomen we bijvoorbeeld nog meer in op supply chain management en de achterliggende IT-ondersteuning, via warehouse management systemen bijvoorbeeld.” Intussen is het boek een vaste waarde geworden in heel wat Nederlandse hogescholen en universiteiten. In België maakt bijvoorbeeld de Vives Hogeschool in Kortrijk dankbaar gebruik van het boek binnen de bacheloropleiding Supply Chain Management. “De eerste reacties van de vaste gebruikers op de volledige vernieuwing zijn alvast heel positief”, vertelt Hessel Visser nog. Voor studenten en docenten bevat Basisboek Logistiek 3 ook nog een unieke code. Die geeft toegang tot digitale ondersteuning, met onder meer begrippenlijsten, toetsen en een antwoord op extra vragen. TC Hessel Visser: “Toen ik samen met Ad Van Goor bezig waren met de teksten, zagen we het aantal e- commerceorders de pan uit swingen. Het extra hoofdstuk over e-commerce kwam dan ook als geroepen.” Warehouse Management Value Chain Management / Business Logistics Online Magazine - Mei 2021 25 Binnen de retailsector heeft de coronacrisis een enorme impact gehad op de doe-het-zelfsector. Volgens de Euromonitor Passport Market Research Database zijn de online DIY-verkopen in België het voorbije jaar met 26 procent gestegen, in Nederland was dat maar liefst 53 procent. Niet alleen de e-commerce boost an sich zorgt voor kopzorgen, DIY-bedrijven noteren ook een verschuiving in de aard van de goederen die online worden besteld. Terwijl vroeger vooral klein gereedschap en elektronische producten over de virtuele toonbank gingen, bestellen klussers nu ook steeds vaker groter bouwmateriaal online. E-commerce dwingt traditionele sector tot verandering “Het spreekt voor zich dat die evolutie voor grote uitdagingen zorgt”, begint Bram Blondé. “We mogen ook niet vergeten dat de meeste DIY-bedrijven traditioneel sterk focussen op hun fysieke winkels. Voor die sector is de opmars van e-commerce extra pittig. Daar bovenop vraagt de verzending van een E-commerce en de DIY-sector: een complexe combinatie Wat zijn de mogelijke strategieën in de huidige context? Het voorbije jaar zagen heel wat retailers hun e-commerceverkopen de pan uit swingen. Die grote switch in verkoopkanalen vormt een enorme logistieke uitdaging. Door de aard van de business geldt dat voor de doe-het-zelf-sector nog meer. Ook Bram Blondé, business development director bij XPO Logistics, merkt dat heel wat bedrijven in dit segment op zoek zijn naar de juiste aanpak. Hij belicht alvast de belangrijkste aandachtspunten bij het opzetten van de juiste strategie. zware zaagmachine heel andere processen dan een zakje schroeven. Dat maakt de achterliggende logistiek extra complex. Bovendien komen bouwmarkten bij hun online avontuur oog in oog te staan met de grote e-commercespelers van deze wereld. Dat zorgt voor extra stress in de tent, aangezien die spelers al vertrouwd zijn met hoge serviceniveaus en een goede online klantenervaring.” Op de koop toe is sinds de coronacrisis een grote flexibiliteit en wendbaarheid belangrijker dan ooit. Ook DIY-bedrijven moesten hun hele logistieke organisatie afstemmen op een uiterst onvoorspelbare vraag. Dat zet nog meer druk op de ketel. “Heel wat partijen huurden extra magazijnruimte om die onvoorspelbaarheid op te vangen. Onzekere leveringen – vanuit het Verre Oosten bijvoorbeeld – zorgen ook dat van een groter aantal SKU’s (stock keeping units) voorraad wordt aangehouden”, weet Bram Blondé. “De obligate social distancing maakt de zaken er niet makkelijker op. Tot nader order moeten we ook dat aspect meenemen als we logistieke activiteiten vormgeven. En uiteraard is het cruciaal

RkJQdWJsaXNoZXIy MjkyNTU=