2021 05 Value Chain Online

Warehouse Management Value Chain Management / Business Logistics Online Magazine - Mei 2021 26 dat de business winstgevend blijft. Met een hoog aandeel e-commerceverkopen is dat allesbehalve vanzelfsprekend. Een efficiënt picking-, packing- en shipping-proces opzetten is in die context cruciaal.” Nood aan aangepaste logistiek Gelukkig waren heel wat DIY-ketens al voor de pandemie met online verkopen gestart. Voor hen komt het er nu vooral op aan snel en efficiënt op te schalen om geen marktaandeel te verliezen. Anderen moesten starten van scratch. Bram Blondé: “Het beste logistieke model voor e- commerce kiezen is niet zo evident. Voor de aanlevering van producten aan hun winkels hebben DIY-bedrijven weliswaar al een efficiënte logistiek op poten gezet. A-artikelen gaan bijvoorbeeld per pallet de deur uit, B-artikelen per layer en de meeste C- artikelen in boxen. Maar bij e-commerce liggen de ordergroottes veel lager, wat vraagt om een aangepaste logistiek.” En dan is er nog de enorme diversiteit aan groottes en gewichten. Is het überhaupt haalbaar voor je logistieke organisatie om pakweg ook houten planken en gevaarlijke stoffen online aan te bieden? Dat verhoogt de complexiteit van je logistiek namelijk enorm. Zo moet je zorgen voor een voldoende beschermende verpakking voor individuele producten. Ook maakt het combineren van zware met lichte producten de kans op schade groot. Soms heb je al experts nodig om dat op een goede manier te doen. In elk geval moet je je medewerkers op dat vlak goed trainen. Als je met uitzendkrachten werkt, wordt dat een nog grotere uitdaging. Krijg je dat niet goed geregeld, dan is het misschien beter om zeer grote en zware producten niet online te verkopen. Bovendien loop je het risico dat moeilijk te behandelen of breekbare producten worden geretourneerd. Hoe garandeer je dan dat de klant het product goed verpakt terugstuurt? Voor bepaalde producten valt het dan ook te overwegen geen retouren te aanvaarden. B. Blondé: “Een ander belangrijk aspect is dat klanten van DIY-winkels vaak geen typische e- commerceklanten zijn die maar een paar items bestellen. Het zijn bijvoorbeeld mensen die hun badkamer renoveren of bezig zijn met een tuinproject. Zij plaatsen relatief grote bestellingen met veel verschillende producten. Het is niet Bram Blonde, business development director bij XPO Logistics Warehouse Management Value Chain Management / Business Logistics Online Magazine - Mei 2021 27 eenvoudig die goederen als één geconsolideerde bestelling aan te leveren. Je moet dan ook goed afwegen of je zulke complexe bestellingen via traditionele pickruns wil verzamelen of liever met zonepicking werkt en de goederen achteraf aan het verpakkingsstation gaat consolideren.” Logistieke pistes voor online DIY-handel De makkelijkste manier voor DIY-bedrijven om met online activiteiten te starten, is via een click & collect service waarbij klanten hun order in de winkel kunnen afhalen. De meeste DIY-ketens hebben een goed uitgebouwd winkelnetwerk, wat uiteraard handig is. B. Blondé: “Click & collect is een logische piste die we zeker moeten overwegen. Het is immers niet gemakkelijk om DIY-pakketten aan huis te leveren, zeker als het om grote en complexe orders gaat. Voor zulke pakketten wil je liefst dat er iemand thuis is, dus moet je een afspraak kunnen maken. Soms heb je zelfs specifieke leveruitrusting nodig of moet je tweemansleveringen voorzien. Ook moet je over een vrij dicht levernetwerk beschikken om zulke leveringen winstgevend te houden of je moet er hoge leverkosten tegenover plaatsen. In dat laatste geval is de kans groot dat de klant er toch voor zal kiezen zijn pakket in de winkel af te halen.” Optie 1: online orders picken in de winkels Daarnaast moet je je afvragen waar je de online orders wil verzamelen: in de winkels of in het magazijn. B. Blondé: “De makkelijkste manier is om de producten in de winkels te verzamelen. Dat gebeurde ook vaak toen bedrijven in het heetst van de coronacrisis snel online activiteiten moesten opstarten. Zeker in combinatie met click & collect werkt dat prima. Bovendien ligt de investering om dat op te zetten relatief laag. De uitdaging bestaat er vooral in een accurate online voorraad te garanderen. Niet evident als je meerdere winkels hebt met een voorraad voor verschillende kanalen.” Maar naarmate je online verkoop stijgt, zullen de pick- & packoperaties de normale winkelactiviteiten steeds meer belemmeren. Je kunt weliswaar ook buiten de winkeluren picken, maar dat doet de kosten oplopen. Picken in de winkel is dus een makkelijke manier om te starten, maar als het aandeel online orders te groot wordt, dan bewandel je beter een andere piste. Optie 2: online orders picken in het b2b- magazijn Een tweede mogelijkheid is om de online orders in je b2b-magazijn te verwerken. “Als het magazijn daarvoor op een goede locatie ligt, kun je dat zeker overwegen”, meent Bram Blondé. “Heel wat DIY- ketens laten goederen weliswaar rechtstreeks van de leverancier naar de winkels verschepen, waardoor niet alle goederen in het centrale magazijn liggen. Dat is dan uiteraard een aandachtspunt.” Als je de goederen voor je e-commercekanaal op één locatie hebt liggen, wordt het in elk geval een stuk makkelijker om een accurate voorraad te garanderen. Uiteraard moeten we wel goed beseffen dat het picken van individuele items een andere aanpak vereist dan het verzamelen van ‘layers’ en volledige pallets. In heel wat bestaande magazijnen is de lay- out ook niet optimaal. Het kan dan ook een uitdaging zijn om activiteiten voor de online business in een bestaand magazijn te integreren. Bovendien kan een heel sterke groei van de online orders ook hier de bestaande stromen belemmeren. Optie 3: online orders picken in een apart magazijn De derde optie is een ‘dedicated’ magazijn voor de online operaties op te zetten. “Vanuit logistiek standpunt is dat de meest optimale oplossing”, aldus Bram Blondé. “Dan kun je het magazijn immers specifiek op de online orders afstemmen. Ook je voorraad zal hier het meest accuraat zijn. Bovendien staat de online stroom geen andere activiteiten in de weg.” “De keerzijde van de medaille is wel dat een dedicated magazijn een forse investering vergt”, gaat hij verder. “Het volume dat je online verkoopt, moet dan ook hoog genoeg liggen. Over dat vereiste volume kun je discussiëren. Zeker als je een heel brede waaier aan SKU’s online aanbiedt, moet je veel orders genereren om de business winstgevend te krijgen. Veel hangt ook af van je geografische ligging tegenover je klanten en de gemiddelde ordergrootte. Maar als we kijken naar onze klanten in die business, kunnen we stellen dat dit type magazijn interessant wordt vanaf 250 à 400 orders op dagbasis. Ligt dat aantal lager, dan kies je beter een andere oplossing.” Daarnaast kost het tijd om een nieuw distributiecentrum op te richten. “Toen DIY-ketens

RkJQdWJsaXNoZXIy MjkyNTU=