2021 05 Value Chain Online

Warehouse Management Value Chain Management / Business Logistics Online Magazine - Mei 2021 28 tijdens de coronacrisis holderdebolder online activiteiten moesten ontplooien, ontbrak die tijd natuurlijk. Maar als je volumes hoog genoeg zijn en je wil een toekomstbestendige oplossing, dan moet je dat wel overwegen”, aldus Bram Blondé. “Vier à zes maanden volstaan om een e-commercemagazijn voor dit type operaties in te richten. We mogen ook het IT- aspect niet onderschatten en moeten voldoende tijd nemen voor de testing. Zeker als je voor deze optie kiest, raad ik aan een expert ter zake in de arm te nemen. Zo kun je alles meteen op de meest efficiënte manier aanpakken, wat aan het einde van de rit voordeliger zal zijn.” Wie de operaties nog meer wil stroomlijnen, kan ook investeren in extra technologische ondersteuning, zoals geautomatiseerde opslag- en pickingsystemen. “Daar kun je uiteraard heel ver in gaan. Zo kondigde Maisons du Monde onlangs de bouw aan van een 69.0000 vierkante meter groot magazijn met een gesofisticeerd goods-to-man-systeem”, illustreert Bram Blondé. “Veel van die oplossingen zijn intussen matuur. Bovendien zijn ze vaak vlot schaalbaar. Hoewel daar natuurlijk een stevig prijskaartje aan vasthangt, schuilt daar zeker potentieel in om de versnelling in e-commerce op lange termijn te ondersteunen. Wel is het belangrijk dat je eerst de juiste analyses maakt en de tijd neemt om de juiste oplossing te selecteren. Verder moet je er rekening mee houden dat een stevig automatiseringsproject ongeveer een jaar in beslag neemt. Uiteraard kun je ook voor meer flexibele automatisering kiezen, in de vorm van AMR’s (autonomous mobile robots), bijvoorbeeld.” Bram Blondé voegt er meteen aan toe dat je niet per se alle goederen met hetzelfde systeem hoeft te verwerken: “Dat geldt zeker voor DIY-magazijnen, waar de diversiteit aan SKU’s erg groot is. Voor kleine goederen kun je dan werken met een shuttlemagazijn of een Autostore, systemen die gericht zijn op een hoge performantie. Grotere goederen kun je beter behandelen met bijvoorbeeld ‘stacker cranes’. Als je de stromen scheidt, heb je aan het eind van het proces natuurlijk wel nood aan een consolidatiezone om die goederen te bundelen.” Daarnaast is het zinvol om uit te kijken naar andere oplossingen die de efficiëntie en ergonomie verbeteren in een context met zware goederen. “Zo testen we op verschillende b2c- en b2b-sites voor DIY-bedrijven het exoskelet, dat medewerkers ondersteunt bij het tillen van zware goederen. Zulke oplossingen zijn heel laagdrempelig, terwijl ze de ergonomie en veiligheid van medewerkers wel sterk kunnen bevorderen”, aldus Bram Blondé. Tot slot benadrukt hij dat je niet per definitie voor één enkele optie – picken in winkel, b2b- of apart magazijn – hoeft te kiezen. “Sommigen gaan voor een combinatie. Meer complexe orders routen ze dan bijvoorbeeld naar een dedicated magazijn, terwijl de makkelijke orders in de winkels of in het b2b- magazijn worden verwerkt. Uiteraard vereist dat een goede aansturing, maar zulke constructies zijn zeker mogelijk. Het komt er dus echt op aan goed te bekijken wat voor jouw organisatie het best werkt.” TC Je moet je afvragen waar je de online orders wil verzamelen: in de winkels of in het magazijn. Auto ID - Partnerinformatie Value Chain Management / Business Logistics Online Magazine - Mei 2021 29 De terminals van CCT zijn gelegen op een uitgestrekt (en nog altijd groeiend) haven- en industrieterrein. Een grote uitdaging in dit project was het realiseren van volledige netwerkdekking over het terrein, welke nodig is voor het gebruik van de logistieke software van Modality.In samenwerking met Triple-9 heeft CCT het verouderde Wi-Fi netwerk vervangen door een 4G-verbinding. Triple-9, ISV partner van Zebra, is gespecialiseerd in het ontwikkelen en leveren van betrouwbare software en draadloze communicatie- verbindingen. De oplossingen, Lyfo.NET en Lyfo.SIM, zorgen ervoor dat er naadloos geschakeld wordt tussen verschillende 4G-netwerken. Zo is de verbinding altijd optimaal. Daarnaast wilde CCT als onderdeel van ditzelfde project hun arsenaal aan verouderde consumententablets vernieuwen. Triple-9 raadde de Zebra XR12- en L10-tablets aan, wetende dat Zebra’s nieuwste generatie robuuste tablets zijn ontworpen voor gebruik in omgevingen zoals containerwerven en optimale 4G-verwerkingssnel- heden bieden. CCT zocht een hardware leverancier die de volledige integratie en het beheer van de tablets uit handen kon nemen. Daarop heeft Zebra hun zeer ervaren en vaste partner Indicium voor- gesteld, die de uitrol van de tablets heeft verzorgd en de nodige ondersteuning biedt in het beheer. Oplossing CCT werkt nu met de robuuste tablets XSLATE R12 en de L10 met IP65 en een valbescherming tot 1,80 m van Zebra. Beide tablets zijn voorzien van een 4G LTE-kaart voor een optimale 4G-connectiviteit en CASE stuwadoor CCT Robuuste tablets van Zebra voor een hoogwaardige, continue bedrijfsvoering via het 4G-netwerk CCT biedt vanaf de strategische locatie in Moerdijk en Alphen aan de Rijn 24/7 uitgebreide faciliteiten voor overslag, opslag, verdeling en doorvoer van containers, breakbulk en stukgoed. CCT is zowel een full-service zeehaven als draaischijf voor trimodaal transport door heel Europa. Klik hier voor de video van deze case

RkJQdWJsaXNoZXIy MjkyNTU=