2021 05 Value Chain Online

Transport & Distributie Value Chain Management / Business Logistics Online Magazine - Mei 2021 34 De laatste mijl heeft al heel wat inkt doen vloeien. “Hoe je goederen optimaal van een transporthub of distributiecentrum naar hun eindbestemming krijgt, is inderdaad geen nieuw probleem”, merkt ook Sami Özarik op. De jonge doctoraatsstudent is sinds eind 2017 aan de slag binnen de OPAC-onderzoeksgroep (Operations, Planning, Accounting & Control) van het departement Industrial Engineering & Innovation Sciences aan de Technische Universiteit Eindhoven. “Er bestaat al heel wat literatuur over die cruciale laatste schakel in de supply chain. Alleen focust die nog te vaak op de oplossingen van morgen – op basis van technologie die eigenlijk nog niet helemaal op punt staat, zoals drones en geautomatiseerde voertuigen – terwijl de uitdagingen van vandaag voor de logistiek dienstverleners die de laatste mijl verzorgen nu net een stuk acuter zijn geworden en bovendien in omvang zijn toegenomen.” Covid-effect op e-commerce De reden voor die even plotse als onverwachte groeiversnelling ligt voor de hand: de coronacrisis, die mensen nu al een jaar massaal aan huis kluistert, heeft de onlineverkoop een flinke stimulans gegeven. Die groeitrend blijkt ook duidelijk uit cijfers van het Nederlandse CBS (Centraal Bureau voor de Statistiek). “Op jaarbasis noteerden we in Nederland al langer een gestage omzetgroei uit e-commerce van om en bij de twintig procent”, zegt Sami Özarik. “Maar in 2020 werd die groei nog substantiëler, met als absolute uitschieter het tweede kwartaal. Vergeleken met hetzelfde kwartaal in 2019 lag de internetverkoop toen maar liefst 55 procent hoger.” Ook in het derde kwartaal lieten de webwinkels in Nederland een omzetstijging zien: 38 procent op jaarbasis. Die versnelde groei van de e-commercemarkt heeft ook een impact op de logistieke keten die achter elke bestelling schuilgaat. Om te beginnen zorgt die groei voor een duidelijke toename van het aantal logistieke bewegingen over heel de keten. “Als logistiek dienstverlener moet je al die logistieke bewegingen efficiënt kunnen blijven uitvoeren, zonder het totale kostenplaatje uit het oog te verliezen. En niet te vergeten: zonder de klantentevredenheid in het gedrang te brengen.” Thuisbezorging geniet de voorkeur De impact van de commerciële groei is ongetwijfeld het grootst op de laatste schakel in die logistieke keten. Niet alleen verloopt de afhandeling van de laatste mijl vaak al minder efficiënt, de kosten voor die afhandeling zijn door de aard ervan ook al Beschikbaarheid klanten maakt het verschil TU Eindhoven optimaliseert routeplanning voor laatste mijl Tot veertig procent besparen op de afhandeling van de laatste mijl? Dat kan. Alleen moeten we dan ook informatie over de beschikbaarheid van onze klanten in onze routeplanning opnemen én bereid zijn al eens te wachten op een klant in plaats van zo snel mogelijk de leveringsronde verder te zetten. Dat blijkt uit een recente studie van de Technische Universiteit Eindhoven (TU/e), die onderzoeker Sami Özarik aan ons presenteerde. Transport & Distributie Value Chain Management / Business Logistics Online Magazine - Mei 2021 35 aanzienlijk. Ook voor de coronacrisis konden zij gemakkelijk de helft van het totale logistieke kostenplaatje vertegenwoordigen – 53 procent, om precies te zijn, volgens het vakblad Business Insider. Het risico bestaat bijgevolg dat dit laatste deel van de supply chain nu nog duurder en tijdrovender zal uitvallen. “Om dat te vermijden en de kosten die gepaard gaan met leveringen in de laatste mijl zoveel mogelijk te drukken, moeten we uitzoeken waar de problemen precies zitten”, aldus Sami Özarik. Een van de grootste problemen stelt zich bij de levering aan huis, waarbij de klant zijn bestelling bovendien persoonlijk in ontvangst wil nemen (‘attended home delivery’) en niet aan de deur, in de bus of bij een buur wil laten deponeren (‘unattended home delivery’). Thuisbezorging is niet toevallig ook de leveringswijze waaraan de overgrote meerderheid van de klanten (78%) vandaag nog steeds de voorkeur geeft. Daar zit het hoge comfortgehalte van die dienstverlening uiteraard voor veel tussen. De minder comfortabele alternatieven vereisen nu eenmaal dat de klant zelf zich verplaatst naar een afhaalpunt (CDP, Collection and Delivery Point) of naar een winkel (BOPS, Buy-Online-Pick-up-in-Store). “Het afhaalpunt komt op de tweede plaats”, weet Sami Özarik. “En slechts een minderheid haalt zijn bestelling in de winkel op. Want als je toch naar een winkel moet, dan kan je het gewenste product evengoed daar ter plekke kopen. Bij beide alternatieven riskeer je bovendien te moeten aanschuiven. En als er iets is dat klanten ontmoedigt, dan zijn het wel lange wachtrijen.” Klanten geven niet thuis Gezien de populariteit van thuisbezorging valt bij die categorie van leveringen logischerwijs de meeste efficiëntiewinst te boeken. Daarom besloten Sami Özarik en zijn collega’s hun onderzoek op dat aspect van de laatste mijl toe te spitsen. “Een van de grootste problemen bij thuisbezorging bleek het lage percentage aan succesvolle leveringen als gevolg van de afwezigheid van de klant op het geplande tijdstip van levering. Dat noopt de logistiek dienstverleners tot één of meer hernieuwde leverpogingen, wat extra kosten met zich meebrengt. Daarbij komt de langere levertijd uiteraard ook de klantentevredenheid niet ten goede.” Dat ook de logistiek dienstverleners zich van dat probleem terdege bewust zijn, bewijst een rapport van de Britse bank Barclays uit 2014. Daarin geven die dienstverleners zelf aan wat de belangrijkste factoren zijn die problemen veroorzaken bij het Figuur 1 Het innovatieve van de verbeterde routeplanning bestaat erin dat ze ook de waarschijnlijkheidsgraad dat de klant thuis is op het moment van levering mee in rekening brengt.

RkJQdWJsaXNoZXIy MjkyNTU=