2021 05 Value Chain Online

Transport & Distributie Value Chain Management / Business Logistics Online Magazine - Mei 2021 42 het evenwicht tussen consolidatie om de stad te bereiken en het inschakelen van cargobikes voor de laatste mijl. Gezien de centrale rol van het warenhuis in de stadsrand, bewijst de case dat je de truck niet noodzakelijk helemaal uit de stad hoeft te bannen om een duurzamer model te creëren.” VCM: De Brusselse coöperatieve vennootschap Urbike stelt zich tot doel op lange termijn meer dan één op de vier leveringen in stedelijke gebieden met de fiets te organiseren. The Urban Lab of Europe heeft het zelfs over de helft van de leveringen. Is dat een realistische ambitie? Prof. dr. P. Lebeau: “Het potentieel is er zeker. Delhaize richt zijn pijlen met het cargofietsverhaal nu ook op Antwerpen, wat erop wijst dat de retailer sterk in het project gelooft. Bpost bezit al een grote vloot elektrische fietsen en wil zich nog beter aan de toegankelijkheidsbeperkingen van de stadscentra aanpassen. De cargobikes bieden daarop een geknipt antwoord. Bij Multipharma ligt de switch minder voor de hand, aangezien het bedrijf hogere volumes in grotere bestelwagens verplaatst. Toch bieden cargobikes er ook andere voordelen, die niet meteen aan de externe kosten gerelateerd zijn. Ze zorgden onder meer voor een betere bereikbaarheid van filialen op locaties waar dat voor bestelwagens moeilijker ligt. Het komt er alleszins op aan je logistieke operaties te analyseren en na te gaan waar de geschikte ladingen zich bevinden. Stadshubs zijn eveneens een bepalende factor. Niet onbelangrijk is het aandeel van de kleinere kmo’s. Eén slager of bakker voert maar bescheiden volumes rond, maar samen vertegenwoordigen ze ook een significant deel van het stadsverkeer. Daar valt het gebruik van de cargobike dus eveneens te overwegen.” VCM: Het BCklet-project is nu afgerond. Breien jullie daar een vervolg aan? Prof. dr. P. Lebeau: “Het door Europa financieel ondersteunde Cairgo Bike!-project is net van start gegaan. Het wil een cargobikecultuur creëren door de overstap naar bakfietsen gemakkelijk en aantrekkelijk te maken, door hindernissen weg te nemen, informatie te verschaffen, de toegang voor bakfietsen te vergemakkelijken en de overgang naar het gebruik van de bakfiets actief te ondersteunen. Het project focust zich niet enkel op ladingvervoer, maar ook op private verplaatsingen. Ook daar zien we veel potentieel.” KD Chep, verhuurder van herbruikbare logistieke verpakking zoals pallets, containers en plastic kratten, stelde al in 2018 een multifunctioneel team aan om te anticiperen op de Brexituitdagingen. Michael Gierloff, directeur European Transport Sourcing & Supply Chain bij Chep, verduidelijkt: “Tijdens die periode traden voortdurend veranderingen op. Ondanks alle voorbereidingen viel het toch nog af te wachten hoe alles zich zou ontwikkelen. Een van onze grootste uitdagingen bestond in het transporteren van onze pallets uit het Verenigd Koninkrijk richting de Europese Unie. In totaal ging het om een flow van 26.000 trucks. We brachten begin dit jaar ook veel pallets en containers van Ierland naar het VK, om er onze voorraden op peil te houden.” Richard Manfield, verkoopverantwoordelijke bij de Oostenrijkse transportgroep Transped Europe, beaamt dat de exacte impact van de Brexit moeilijk in te schatten viel. “We hebben alles tijdig op punt gezet, maar vreesden vooral de lange wachtrijen. De tijd die de chauffeurs zouden besteden aan de grensposten en bijhorende faciliteiten betekent voor hen een Het Brexitakkoord heeft de handel tussen het Verenigd Koninkrijk en het Europese vasteland sterk beïnvloed. Hoewel het een betere uitkomst bood dan een ‘no deal’-scenario, leefden veel internationale bedrijven met een bang hart toe naar de inwerkingtreding van het nieuwe handels- en samenwerkingsakkoord op 1 januari 2021. Op vraag van logistieke softwareprovider Transporeon maakten enkele betrokken actoren en academici een tussentijdse balans op. Transport & Distributie Value Chain Management / Business Logistics Online Magazine - Mei 2021 43 verlies van rijtijd. Ik kan mij bijgevolg inbeelden dat niet elke vrachtwagenbestuurder uitkeek naar 1 januari 2021. Verder valt het ook af te wachten hoe de situatie rond het zogenaamde Noord-Ierland Protocol zich verder zal ontwikkelen.” Teruggevallen overzeese handel Alan McKinnon, professor aan de Kuehne Logistics University, wijst erop dat de meest negatieve scenario’s van de Britse overheid uitgingen van wachtrijen met enkele duizenden trucks. “Dat rampscenario heeft zich gelukkig niet voltrokken”, aldus de professor. “Veel bedrijven hebben gewoon geanticipeerd door eind 2020 extra ladingen in en uit te voeren. Na de jaarwisseling vertrokken ook veel lege trucks uit het VK richting het Europese vasteland, waardoor ze gevrijwaard bleven van douanecontroles. De handelsactiviteiten tussen beide partijen bevonden zich dus op een laag pitje.” Dat blijkt ook uit januarigegevens van het Britse Bureau voor Statistiek. De stromen vanuit het VK vielen met 40,7% terug. In omgekeerde richting ging het om een daling van 28,8%. In februari toonde de export vanuit het VK naar de EU al een mooi herstel van meer dan 46% (zie figuur). De heropleving van activiteiten vanuit de EU naar het VK verliep met een stijging van amper 7,3% duidelijk moeizamer. “Dat is op zich wel opvallend,” zegt Alan McKinnon, “aangezien de procedures om goederen vanuit het Verenigd Koninkrijk naar de Europese Unie te transporteren vandaag net complexer zijn.” Grote bedrijven in het voordeel Professor McKinnon merkt dat grote bedrijven zich doorgaans beter hadden voorbereid. “Zij waren op verschillende vlakken in het voordeel. Door hun ervaring met internationale handel en douaneformaliteiten vertrokken ze niet van een blanco blad. Wanneer je met een volledige truck voor één bepaalde klant rijdt, oogt de administratie ook een pak eenvoudiger dan wanneer je als kleinere speler verschillende producttypes voor uiteenlopende klantensegmenten in één oplegger vervoert. In het tweede geval loop je bij vertragingen of inbeslagname van één product ook het risico een pak klanten te ontgoochelen. Tal van kleinere ondernemingen hebben hun overzeese activiteiten om die redenen – Wendbaarheid eens te meer cruciale succesfactor Experts over de realiteit na de Brexit De import en export van goederen naar de EU stegen in februari 2021. Bron: Office for National Statistics

RkJQdWJsaXNoZXIy MjkyNTU=