2021 05 Value Chain Online

Transport & Distributie Value Chain Management / Business Logistics Online Magazine - Mei 2021 50 is alvast volledig IATA-compliant, ook al bevinden we ons hier niet op een luchthaven. We voldoen met andere woorden aan de hoogste beveiligingsnormen.” E-commerce in stroomversnelling Aansluitend op de voorstelling van de nieuwe CityHub kregen we de kans Danny Van Himste nog een paar extra vragen voor te leggen. In eerste instantie polsten we naar de groei van DHL Express in de Belux en het aandeel van e-commerce in de gerealiseerde groei. VCM: Heeft de impact van de coronacrisis op het koopgedrag ook bij jullie voor extra groei gezorgd? D. Van Himste: “Wij zaten het hele voorbije decen- nium al in een groeimodus. En dan heb ik het niet alleen over België en Luxemburg, voor alle duidelijk- heid. Er kunnen weliswaar tijdelijke schommelingen optreden en af en toe geografische verschillen opdui- ken, maar op wereldwijd niveau – wij zijn in meer dan 220 landen actief – kent onze groep al jaren een gestage groei. En die ondersteunen wij ook met continue investeringen. Zo dateren de plannen voor deze nieuwe CityHub al van voor de coronacrisis.” “Het is natuurlijk wel zo dat e-commerce, die per definitie ook een internationale dimensie heeft, vorig jaar in een stroomversnelling is geraakt. Daardoor kent onze kernactiviteit – de internationale zendingen – een bijkomende groei. Vorig jaar hebben we in de Belux ongeveer zeventien procent meer verzendingen behandeld. En naar jaarlijkse traditie hebben we die groei in het laatste kwartaal ook exponentieel zien toenemen, meer nog dan in andere jaren. Opmerkelijk en voor onze business atypisch is dat wij die groei nu in het eerste kwartaal niet zien afnemen. Wij noteren vandaag nog altijd een groei tussen de vijftien en twintig procent en zien die trend van het laatste kwartaal zich duidelijk doorzetten naar dit jaar.” VCM: Hebben jullie ook jullie rekruteringsplannen aan die extra groei moeten aanpassen? D. Van Himste: “Jazeker. We hebben in de voorbije periode 600 extra medewerkers aangeworven. Vandaag hebben we in totaal ongeveer 2.500 vaste medewerkers in dienst, van wie er zo’n 1.600 op Brussels Airpot aan de slag zijn. En tegen eind dit jaar mikken we op een totaal personeelsbestand van 3.000. Die nieuwe medewerkers moeten in eerste instantie natuurlijk onze koerierdiensten ondersteunen. Maar daarbij gaat het evengoed om administratieve functies in customer service, verkoop, IT, human resources, en zo meer. Als onze nieuwe CityHub in Antwerpen eenmaal op volle kracht draait, zullen daar 125 werknemers aan de slag kunnen.” Digitaliseren rendeert VCM: U staat al sinds 2006 aan het hoofd van DHL Express Belux en bent daar zo stilaan een oudgediende. Bovendien legt u zich al sinds de jaren tachtig professioneel toe op logistiek beheer – ook als voorzitter van de raad van bestuur van VIL, bijvoorbeeld. Terugblikkend, wat was voor u in al die jaren de meest ingrijpende verandering of evolutie? En vooruitblikkend, wat ziet u als de belangrijkste trend voor de komende jaren? D. Van Himste: “Als ik terugkijk op de voorbije dertig jaar – en toegegeven: ik ga nu misschien wat kort door de bocht – dan is er in de fysieke goederen- behandeling eigenlijk niet zo heel veel veranderd. We werken nog altijd met heftrucks, kranen, pallets, rekken, containers, boten, vrachtwagens, noem maar op. Ja, dat alles is technologisch wat geavanceerder geworden. We beschikken vandaag over betere zetels en vorken in onze heftrucks, om maar iets te noemen. Maar in wezen is die fysieke goederenbehandeling hetzelfde gebleven.” “De belangrijkste evolutie van de afgelopen dertig jaar, die naar mijn gevoel ook vandaag en morgen nog voor ingrijpende veranderingen zal zorgen, is de digitalisering van onze bedrijfsprocessen, waaronder dus ook onze logistieke processen. Het beheren van de enorme informatiestromen die tegenwoordig op ons afkomen – als gevolg van datacaptatie door sensoren, bijvoorbeeld – en het optimaliseren van onze supply chain op basis van al die digitale informatie, daar valt merkelijk meer winst en voordeel uit te halen dan uit de zoveelste herin- richting van een magazijn of de zoveelste poging om, bij manier van spreken, de heftruck opnieuw uit te vinden. De creativiteit die vandaag en morgen het meest zal renderen, zit duidelijk in die digitalisering. En verder moet je als logistiek bedrijf natuurlijk ook in duurzaamheid investeren en blijven inzetten op e- commerce.” JDP Transport & Distributie Value Chain Management / Business Logistics Online Magazine - Mei 2021 51 Bij Volvo Trucks in Oostakker vindt de finale assemblage van zware vrachtwagens plaats. Op korte termijn komt daar nog de assemblage bij van batterijpacks voor elektrische vrachtwagens. Het is een nieuwe activiteit die Volvo Trucks in Oostakker de nodige extra groei zal opleveren. Ons bezoek aan de site heeft echter niet met de assemblage van vrachtwagens te maken, maar alles met de afdeling Service Market Logistics. In Oostakker bevindt zich namelijk het grootste distributiecentrum van de Volvo Group wereldwijd. Naast dat logistieke vlaggenschip in België beheert Service Market Logistics nog vijftig logistieke distributiecentra verspreid over alle continenten. “We beschikken op de site in Oostakker over 120.000 vierkante meter opslagruimte”, zegt Benny Declercq, operational support manager bij Volvo Group Service Market Logistics. “We beheren in totaal ongeveer 280.000 verschillende stocknummers.” Het gaat om Almaar door vol vermogen Volvo test heftruck met waterstof Elektrisch rijden is in het magazijn al langer de norm. Om dat in de toekomst nog duurzamer te doen, biedt waterstof een interessante piste. Still troonde ons mee naar de Volvo-site in Oostakker, waar het bedrijf meewerkte aan een testproject met een vorkheftruck op waterstof. Benny Declercq, operational support manager (links), en Kris Van Cauwenberge, warehouse technologies specialist bij het DC van Volvo Group in Oostakker: “De voordelen van heftrucks op waterstof zijn duidelijk, maar de echte businesscase moeten we nog maken.”

RkJQdWJsaXNoZXIy MjkyNTU=