BL_01022021_LR

W W W . V A L U E C H A I N . B E 38 WMS - AUTO-ID M et meer dan 500 medewer- kers en wereldwijde leverin- gen naar meer 15.000 resel- lers behoort BlueStar binnen zijn vakgebied tot een van de grootste distributeurs wereldwijd. De Amerikaanse organisatie met hoofdzetel in Kentucky bestaat al sinds 1920. Pas in 2008 besliste de distributeur ook de Europese markt te betreden. In de vier jaar die volg- den, werden tal van kleine distributeurs overgenomen om de BlueStar-stempel op het continent te drukken. Manel Baranera: “Toen ik in 2012 de orga- nisatie vervoegde, werd me gevraagd al die kleine magazijnen te reorganiseren. De bedoeling was meer stabiliteit in de Europese organisatie te krijgen en een betrouwbaar supply chain proces op poten te zetten. In die periode hebben we onze logistieke activitei- ten toevertrouwd aan een grote logistieke dienstverlener in Eindhoven. Die centralisatie van onze magazijn- en transportactiviteiten vormde een eerste belangrijke stap.” Logistiek in eigen handen Een paar jaar geleden voelde BlueStar dat het tijd werd om de Europese touwtjes nog meer in eigen handen te nemen. Met een eigen magazijn wilde de snel groeiende organisatie haar logistieke activiteiten nog efficiënter maken. Om een idee te geven: de laatste vijf jaar is de Europese organisa- tie jaarlijks met zo’n 20% gegroeid. “We zijn weliswaar actief in een b2b-omge- ving, maar onze klanten hebben b2c-ver- wachtingen”, vertelt Manel Baranera. “Zo verschepen we orders die voor vier uur ’s middags binnenkomen dezelfde dag. Ongeveer driekwart van de orders verstu- ren we rechtstreeks naar de eindklant. We zorgen ook voor de nodige customisatie. Als Solutions Distributor bieden wij in ons dc allerlei value added services aan, zoals productconfiguraties, staging, asset tag- ging, gecustomiseerde leveringen, enzo- voort. Door onze eigen operaties op te zet- ten, wilden we nog meer zelf de controle over al die activiteiten krijgen. Bij onze zoektocht naar een strategische locatie, kwamen we terecht in Eindhoven.” In april vorig jaar werd het nieuwe maga- zijn van 8.000m² uit de grond gestampt. Dat telt ongeveer 20.000m² palletloca- ties en herbergt circa 8.000 SKU’s (stock keeping units). Vanuit het magazijn gaan op een doorsnee dag ongeveer 2.000 pak- ketten de deur uit. “In dit magazijn hebben we ruim voldoende plaats”, zegt Manel Baranera. “In ons maga- Magazijn met oog voor in BlueStar introduceert augmented reality Om zijn aanwezigheid in Europa te versterken, bouwde BlueStar een eigen Europees distributiecentrum in de buurt van Eindhoven. Als gerenommeerde distributeur op het vlak van auto-ID, RFID, security en POS-oplos- sing zat de organisatie bij de bron om haar operaties met de nieuwste snufjes uit te rusten. Zo werken mede- werkers er vandaag met augmented reality brillen. Die worden ondersteund door Zebra-technologie, die op zijn beurt gekoppeld is aan het Manhattan Scale WMS. Meer over de doordachte opzet van dit magazijn horen we van Manel Baranera, COO EMEA BlueStar Europe. Voor 95% van de producten bedraagt de voorraadrotatie slechts drie maanden

RkJQdWJsaXNoZXIy MjkyNTU=