BL_01022021_LR

VALUE CHAIN MANAGEMENT Het magazine Business Logistics werd volledig geïncorporeerd in Value Chain Management. Samen met de Content Weekly en de informatie op www.valuechain.be vormt dat één informatiepakket. Februari 2021 Abonnees die ook lid zijn van de Value Chain Community krijgen gratis toegang tot de community activiteiten VALUE CHAIN werkt nauw samen met, en is het officiële medium van PICS BELGIUM (Production & Inventory Control Society) Directeur: Jan Proot Hoofdredacteur: Tina Claeys Eindredactie: Heidi Corthals Redactie: Tina Claeys, Kurt Deman, James De Paepe, Annemie Morbee, Thomas Rosseel, Dries Van Damme Advertenties: Henny Provoost +32 (50) 40 80 82 Seminar & Event management: Valerie Boydens + 32 (0)50 40 80 80 Uitgeverij Media Access Kon. Albert I-laan 162 B-8200 Brugge Telefoon: + (50) 40 80 80 Fax: +32 (0)50 40 80 90 Vormgeving & lay-out Dempsey Provoost Cactus Design Drukkerij Bredero Graphics – Melle Value Chain Management verschijnt negen keer per jaar. December/januari - enkel online Februari - print en online Maart - enkel online April - print en online Mei - enkel online Juni - print en online September - print en online Oktober - enkel online November - print en online Abonnement op negen edities zowel print als online. Lidmaatschap Value Chain Community inbegrepen. België en Nederland: € 139 voor 1 jaar. Abonnement op negen edities enkel online zonder lidmaatschap Community Wereldwijd: € 85 voor 1 jaar. Een abonnement kan op elk ogenblik starten. Redactionele bijdragen zijn vrij van publiciteit. Overname, geheel of gedeeltelijk na uitdrukkelijk schriftelijke toestemming van de uitgever. T oen de toenmalige uitgever van ‘Logistiek Management’ de publicatie ervan na drie jaar stopzette en we 25 jaar geleden in eigen beheer met ‘Business Logistics’ startten, was het belang van logistiek voor velen onduidelijk. Het was een functie zonder een- duidige invulling. In België hadden enkele grote bedrijven een afdeling logistiek, die meestal aanleunde bij productielogistiek. In Nederland sprak men over logistiek wan- neer het ging over warehousing, transport en distributie. Met de titel ‘Business Logistics’ wilden wij duiden op de integrale logistiek, op alle facetten. Dat is overigens de definitie van Business Logistics. Automotive koploper ‘The Toyota Way’ was de bijbel en Japan het schoolvoorbeeld van hoe het moest. Er waren fundamentele verschillen tussen de opzet van de Japanse versus de Europese autofabrieken – ligging van de assemblagefabrieken ten opzichte van de toeleveranciers – waardoor bepaalde filosofieën minder geschikt leken om bij ons toe te passen. Maar dat zou niet deren. De partituur was er en het stuk zou volgens de smaak van de dirigent en de samenstelling van het orkest worden opgevoerd. De automotive was koploper in integraal logistiek denken, wat hier duidelijk werd toen de toe- leveranciers van de assemblagefabrieken moesten overschakelen op ‘just in time’ (JIT) leverin- gen. Het schudde de transportsector door elkaar, want zomaar van punt A naar punt B rijden, bleek niet meer voldoende. Het acroniem JIT was voor veel managers de eerste kennismaking met logistiek. Het was op een bepaalde manier ook hip om de term logistiek te gebruiken, zeker als transporteur. De bedrijven schilderden ‘logistiek’ op hun vrachtwagens en de goegemeente vereenzelvigde logistiek met transport. En wij moesten iedere keer opnieuw uitleggen dat 25 jaar Busin Enkele herinneringen lukraak Business Logistics/Value Chain Management viert feest, want het maga- zine bestaat een volle 25 jaar! De tijden zijn er niet naar om uitbundig te vieren, dus beperken we ons tot een terugblik op 25 jaar logistiek en supply chain management. Toen we in 1992 met de voorloper ‘Logistiek Management’ startten, was voor velen de term logistiek een begrip uit het leger, meer niet. Maar het kan verkeren, wat eerst onbekend en dus onbemind was, blijkt een kwarteeuw later wereldwijd de hoeksteen van een succesvolle vaccinatiestrategie. Maar in den beginne was er…

RkJQdWJsaXNoZXIy MjkyNTU=