BL_08092020_LR

W W W . V A L U E C H A I N . B E 28 SUPPLY CHAIN MANAGEMENT WHITE PAPER FIRST EN LAST MILE ALS SUCCESFACTOR IN RETAIL EN LOGISTIEK In de recente whitepaper,“De first en de last mile als succesfac- tor in retail en logistiek”, kijkt Zetes, een leverancier van supply chain-technologie, naar de uitdagingen voor de e-commerce bij het verbeteren van de klantervaring, van orderpicking, ver- pakking en verzending tot en met de fysieke bezorging bij de klant.Aan de hand van informatie over alle fasen die een pro- duct in de keten doorloopt, beschrijft Zetes op welke manieren bedrijven hun productiviteit en efficiëntie kunnen vergroten en het aantal fouten in het leveringsproces kunnen verminderen. Bovendien legt het whitepaper uit waarom het juist nú de tijd is om actie te ondernemen. Een belangrijke bron van inefficiëntie in e-commerce is het grote aantal pakketten dat niet in één keer goed wordt afge- leverd. Onderzoek uit Japan, een snelgroeiende markt voor e-commerce, laat zien dat bijna 20% van de leveringen de eerste keer mislukken. Dit percentage is in stedelijke gebieden zelfs nog hoger. Extra bezorgrondes leiden uiteraard tot hogere kosten en meer werk voor de bezorgers. Een onderzoek van PCA Predict laat zien dat gemiste of misluk- te bezorgingen gemiddeld €15 kosten per keer. Een zorgwek- kend bedrag in een markt waar veel bedrijven met flinterdun- ne marges werken. De last mile neemt circa 30% van de totale kosten van de orderverwerking voor zijn rekening (kosten voor arbeid, transport en brandstof). Daarom is de huidige ineffici- ëntie niet langer houdbaar. Slimmer werken Het is duidelijk dat toekomstige technologieën, zoals robots en zelfrijdende voertuigen, de orderverwerking efficiën- ter en duurzamer zullen maken. Maar deze oplossingen staan nog in de kinderschoenen en vereisen grote investeringen. Re- tailers en logistiekbedrijven moeten nu al veranderingen door- voeren om snel hun flexibiliteit en schaalbaarheid te verbe- teren, zodat ze de vraag en de hoge verwachtingen kunnen bijbenen. Bovendien moeten ze slimmer gaan werken door belangrijke processen te optimaliseren met technologie. Hier- door ontstaat een elastisch logistiekmodel waarin processen naar behoefte kunnen worden op- en afgeschaald. Transformatie van de first mile Machine vision en image capture zijn twee technologieën die de verzendprocessen in de first mile transformeren en veel fouten elimineren.Voor innovatieve technologieën zoals visual sort assist en multimodale spraakherkenning is weinig training vereist, zodat nieuwe medewerkers snel aan de slag kunnen. Deze systemen zijn heel flexibel en creëren extra meerwaarde doordat ze een combinatie van technologieën ondersteunen, zoals spraakherkenning en barcodescanners. Efficiëntie in de last mile In de last mile kan technologie worden ingezet om de gebrui- kerservaring voor chauffeurs tijdens het hele leveringsproces te verbeteren. Met behulp van geharmoniseerde real-time data over events en de productstatus op elk punt van de sup- ply chain en dankzij de Proof of Delivery aan de klant kunnen bedrijven hun processen optimaliseren en de klantervaring verbeteren. Het Japanse onderzoek liet ook zien dat in 42% van de gemiste leveringen de klant niet wist dat de bezorger onderweg was. Daarom is het belangrijk dat klanten tijdig over de levering worden geïnformeerd, zodat kostbare extra bezor- grondes,onnodige kosten en milieuschade worden vermeden. De financiële en ecologische kosten van herbezorging zijn aanzienlijk: • Herhaalde bezorgingen maken 25% uit van de totale afstand die bezorgers afleggen • Elk jaar stoten bestelwagens 420.000 ton CO2 uit door extra bezorgrondes • Er zijn omgerekend 90.000 mensen fulltime aan het werk voor herhaalde bezorgingen Tiago Conçeicão, Transport Solutions Expert bij Zetes: “Onge- twijfeld gaan robots en zelfrijdende voertuigen in de toekomst een steeds grotere rol spelen in het magazijn en bij de bezor- ging. Maar de sector moet vandaag al gebruikmaken van de innovatieve mogelijkheden om pakketten snel en in één keer goed te bezorgen, zodat ze hun resources efficiënt kunnen in- zetten. Met een infrastructuur op basis van flexibele, schaalba- re en onderling verbonden technologie krijgen retailers en hun logistiekpartners real-time zicht op de hele keten. Dankzij deze informatie kunnen ze elke stap van het proces proactief behe- ren.Alleen op deze manier kunnen ze op een kosteneffectieve en milieuvriendelijke manier zorgen dat elke keer het juiste pro- duct op het juiste moment op de juiste plek wordt afgeleverd”. Lees de white paper online: https://www.valuechain.be/nl/ Nieuws/Detail/7559/first-en-last-mile-als-succesfactor-in-retail- en-logistiek

RkJQdWJsaXNoZXIy MjkyNTU=