BL_08092020_LR

W W W . V A L U E C H A I N . B E 36 OMNICHANNELLOGISTIEK E lk jaar worden de e-commercerecords in onze contreien verbroken. Terwijl de online verkoop van diensten stil- aan verzadigd raakt, heeft de internet- verkoop van producten nog heel wat groeipotentieel. De coronacrisis geeft die trend nog een extra duwtje in de rug. Mohamed Lasgaa: “Deze crisis heeft gemaakt dat ook mensen die nooit eerder online kochten hun eerste stappen in webwinkels hebben gezet. Ongetwijfeld zullen er dat in de toekomst heel wat blijven doen. Zo blijkt uit een recente studie van Bpost dat vijftien procent van de Belgen van plan is ook na de coronacrisis meer online te blijven kopen. Toch mogen we ons niet al te veel op die groei blindstaren. E-commerce blijft in de eerste plaats functioneel shoppen. In Europa zal het gemid- delde aandeel van e-commerce nog niet zo snel twintig procent van de retailomzet overstijgen. In de Verenigde Staten ligt dat anders, daar zijn de gemiddelde afstanden naar de fysieke winkels een stuk groter. Al zorgt het coronavirus nog voor wat terughoudendheid, voor de echte beleving zullen consumenten in de Lage Landen toch nog steeds naar fysieke winkels trekken. Zeker grote steden blijvenmet hun aantrekkelijke combinatie vanwin- kels, cafés en eetgelegenheden een sociale ont- moetingsplaats.” Generatiemet oogvoor duurzaamheid Aangezien een groot deel van de verdere e-com- mercegroei van de Y- en de Z-generatie zal komen, is het voor de omnichannelbedrijven belangrijk die doelgroep goed in het achterhoofd te houden. Hoewel zij heel vertrouwd zijn met nieuwe com- municatietechnologieën en online shoppen voor hen geen geheimen kent, beschouwen ook zij fysiekwinkelen vaak nog als een aangenaamuitje. Hou er ook rekening mee dat zeker die doelgroep steeds gevoeliger wordt voor duurzaamheid. Gemakshalve zullen ze zeker online blijven shop- pen, maar wellicht zullen ze vaker voor lokale win- kels kiezen. Of voorwebwinkels dieduurzamer dan andere kunnen leveren. M. Lasgaa: “Ik ben er trouwens voorstander van om externe (maatschappelijke) kosten te interna- liseren. Dat betekent dat als je het milieu schade berokkent door de manier waarop je e-commerce Hoe combineer je e-comme Groenewout schetst belang van doord Hoewel steeds minder bedrijven e-commerce links kunnen laten liggen, zullen fysieke winkelpunten een con- stante in het retaillandschap blijven. Het ziet er dan ook naar uit dat omnichannelretail – en de bijbehorende supply chain – ‘the way to go’ is. Mohamed Lasgaa, managing consultant bij het logistieke adviesbureau Groe- newout, geeft zijn visie op de huidige ontwikkelingen, de impact van de coronacrisis en hoe we daarop kunnen inspelen. Mohamed Lasgaa, managing consultant bij logistieke adviesbureau Groenewout: “Voor een omnichannelorganisatie is een goed voorraad- en ordermanagementsysteem cruciaal. Als je werkt met een gezamenlijke voorraad voor win- kels en e-commerce, geef je het beste voorrang aan de e-commerceorders, aangezien zij direct omzet genereren.”

RkJQdWJsaXNoZXIy MjkyNTU=