BL_08092022_LR

W W W . V A L U E C H A I N . B E 10 TRANSPORT MANAGEMENT September 2021 staat vooralsnog geboekstaafd als dé duurste maand in de annalen van de containerscheepvaart, waar men voor het verschepen van een 40-voetcontainer gemiddeld 10.377 USD neertelde, zo blijkt uit de Drewry World Container Index. Een jaar later is dat tarief weliswaar met 36 procent gedaald naar 6.628 USD, maar dat is nog steeds 84 procent hoger dan de gemiddelde vervoerprijs over de afgelopen vijf jaar (3.594 USD). Verrassend grote consumptievraag De snelle economische herstart na de pandemie creëerde een dusdanige consumptiehonger waaraan het aanbod niet kon voldoen. Zowel in de VS als in Europa was er een grote vraag naar goederen, maar omwille van corona waren in Azië de fabrieken en de havens dicht, wat een gigantisch domino-effect opleverde. Albert Pegg: “Iedereen dacht dat na de pandemie de wereldmarkt in elkaar ging klappen zoals na de financiële crisis van dertien jaar geleden, maar dat is niet gebeurd omdat de burgers financiële compensatie kregen waardoor hun koopkracht dezelfde bleef. Sterker nog: door het thuiswerk, de minder dwingende sociale controle, gingen mensen ook tijdens hun werkuren door met online shoppen. De ‘necessary-to-haves’ werden ruimschoots aangevuld met de ‘nice-to-haves’. De havens aan de westkust van Amerika konden de toeloop niet aan, waardoor bijvoorbeeld in Long Beach veertig à vijftig schepen lagen te wachten om behandeld te worden. In Europa was de situatie minder dramatisch omdat we hier veel havens hebben die op korte afstand van elkaar gelegen zijn, maar de oplossingen waren niet ideaal. Daardoor zakte de betrouwbaarheid van de vaarschema’s tot onder de vijftig procent. De grote verladers en expediteurs begonnen eigen schepen te charteren om hun klanten ter wille te zijn. Niet dat dit lagere tarieven opleverde, maar het zorgde wel voor betrouwbaardere leveringen en variabele kosten die je op voorhand kunt berekenen.” Hoe het allemaal zo ver is kunnen komen, heeft verschillende oorzaken. Containerrederij, blijf bij uw leest Albert Pegg (Pics Belgium, Atlas Breakbulk en Enerjetixx) over de swingende scheepstarieven De afgelopen jaren rezen de tarieven om containers te verschepen de pan uit. Hoewel er de laatste maanden een voorzichtige daling is waar te nemen, wordt het nooit meer zoals vroeger, voorspelt Albert Pegg, voorzitter van Pics Belgium, managing director bij Atlas Breakbulk Alliance en CEO en managing partner bij Enerjetixx. We hadden een gesprek met hem over de vele oorzaken en mogelijke oplossingen. Albert Pegg, voorzitter Pics Belgium, managing director Atlas Breakbulk Alliance en CEO en managing partner Enerjetixx: “Steeds meer bedrijven kiezen ervoor 80% van hun goederen in naburige landen zoals Tunesië of Roemenië te laten produceren, in plaats van in China of Vietnam. De 5% meerkosten hebben ze er graag voor over omdat ze de zekerheid hebben dat hun goederen tijdig in de rekken liggen of op tijd hun weg naar de distributeurs vinden.”

RkJQdWJsaXNoZXIy MjkyNTU=