BL_08092022_LR

W W W . V A L U E C H A I N . B E 46 MATERIAL HANDLING De trucks van Linde bevatten vandaag standaard tweehonderd datasensoren die een diagnose op afstand mogelijk maken. Zo loodst Linde de magazijnwerking verder het digitale tijdperk in, met voor elk apparaat een digitale tweeling. De software over the air-functie maakt het ook mogelijk ommakkelijk nieuwe features te integreren en voertuigen klaar te maken voor wat komt. Onderhoudsmanagement is voortaan ook mogelijk langs deze weg, waardoor lang wachten op assistentie tot het verleden behoort. “Inmiddels zijn al zo’n 250.000 heftrucks met elkaar verbonden via het Linde Connect systeem”, aldus Stefan Prokosch. De connecterende software betekent ook een nieuwe stap voor Lindes pijler rond veiligheid, met de invoering van betere veiligheidsassistentiesystemen. “De apparaten en de infrastructuur in het magazijn communiceren met elkaar, waardoor we aanrijdingen beter kunnen voorkomen, en eventuele schade ook beperken.” Innovatief brandstoffenportfolio Als aanbieder van totaaloplossingen tracht Linde zijn gamma aan brandstoffen steeds verder uit te breiden. Ook in dat segment kwam de constructeur met een innovatie tijdens World of Material Handling. Het gaat om een plantaardige brandstof: hydrotreated vegetable oil, of HVO-diesel. “Met die 100 procent fossielvrije diesel kunnen we de uitstoot van de dieselheftrucks tot wel 90 procent reduceren. Dit is de diesel van de toekomst”, klonk het eerder al bij Motrac, de exclusieve importeur en verdeler van de hef- en magazijntrucks van Linde in België. Verder verwacht Linde ook een forse groei in het gebruik van lithium-ionaccu’s als energiebron. De populariteit ervan is vandaag al merkbaar. Meer en meer klanten willen weg van fosiele brandstoffen als diesel of gas, ongeacht of ze daarvoor al over de juiste laadinfrastructuur beschikken. De geopolitieke crisis met Rusland versnelt het proces alleen maar. Een toename in het gebuik van lithium-ionaccu’s zal zijn impact hebben, onder meer op de benodigde laadinfrastructuur. In dat kader biedt Linde een snelle, flexibele en geconnecteerde laadinfrastructuur die de laadtijd tot een minimum herleidt. Ook hier gebruikt Linde software die systemem met elkaar laat communiceren, waardoor batterijsystemen piekbelastingen kunnen opvangen en de levensduur van de batterijen maximaliseert. Klaar voor waterstof Tot slot zal ook waterstof een belangrijke plaats krijgt in de toekomstige energiemix van Linde. “Tachtig procent van onze trucks is klaar en uitgerust om op waterstof te rijden. We wachten enkel nog op de markt om te volgen”, aldus Aron Literski. Naast het uitrusten van de trucks, investeert Linde ook in de eigen productie van waterstofcellen, opslagcapaciteit en tankstations voor waterstof. “Waterstof zal vooral belangrijk zijn in combinatie met de overschotten aan hernieuwbare energie tijdens piekmomenten. Die kunnen we aanwenden voor de productie vanwaterstof.” FF Universal Robots werd in 2005 opgericht door Esben Østergaard, Kasper Støy en Kristian Kassow. Zij kenden elkaar van de Universiteit van Denemarken. Drie jaar later verkochten ze hun allereerste collaboratieve robot. Tot op vandaag heeft het bedrijf zijn hoofdkantoor in Denemarken. Daar worden ook nog steeds alle cobots van de leverancier geproduceerd. Na de UR5 werd in 2012 de eerste generatie UR10 geïntroduceerd. Met zijn laadvermogen van 10 kilogram en reikwijdte van 130 centimeter kon hij meer omvangrijke taken aan. Daarnaast kwam er ook de tabletop cobot UR3 voor lichte assemblagetaken. In 2018 volgde de nieuwe e-Series, waarbij de cobots in een vernieuwd automatiseringsjasje werden gestopt. Tegelijk werd de eerste stap Cobots stek Universal Robots gaat v De technologie staat niet stil. Dat geldt zeker in de snelgroeiende markt van de collaboratieve robots, oftewel cobots. Zo werd een aantal jaar geleden nog gesteld dat er niet snel cobots voor zware lasten zouden komen, maar intussen staat de UR20 voor lasten tot 20 kilogram te trappelen om de markt te betreden. Niet alleen kan deze cobot vlot zware goederen behandelen, het is meteen ook het eerste model van een volledig vernieuwde serie. Tekst en uitleg bij de positionering van deze nieuwkomer krijgen we van Kim Provisen en Anders Beck, respectievelijk president en vice-president Strategy & Innovations bij Universal Robots.

RkJQdWJsaXNoZXIy MjkyNTU=