BL_08092022_LR

W W W . V A L U E C H A I N . B E 6 VISIE De ‘COVID-19 stop & go’, de blokkade van het Suezkanaal, natuurrampen en de Brexit. De wereldwijde verstoringen van de laatste twee jaar zijn niet op één hand te tellen. Stuk voor stuk hebben ze een enorme impact gehad op de werking van heel wat bedrijven, en nog steeds trouwens. Bijgevolg zijn bedrijven intussen naarstig op zoek naar manieren om hun supply chains meer bestand te maken voor disrupties in de toekomst. Enquête in alle supply chain gelederen Moore polste bij ongeveer honderd supply chain executives wereldwijd hoe zij de aanhoudende verstoringen ervaren en aanpakken. Die respondenten zijn actief in de meest uiteenlopende sectoren, waaronder de farma, technologie & telecom, automotive, FMCG, chemie, metaal, food en agro. Allemaal samen vertegenwoordigen ze het hele supply chain domein, met de klemtoon op inkoop, planning, productie, warehousing, transport en customer service. Bijna de helft van de bevraagden beschikt over productie- en distributiefaciliteiten in ten minste vier continenten. Ruim een vijfde van de bedrijven produceert en distribueert op twee of drie continenten en ongeveer evenveel rekenen op productie- en distributiesites in meerdere landen in hetzelfde continent. Kopzorgen over transportkosten en capaciteit Dat de gebeurtenissen van de afgelopen jaren supply chain organisaties stevig door elkaar hebben geschud, wordt door deze studie enkel bevestigd. Zo is de impact van de verstoringen op de transportkosten en de beschikbare capaciteit enorm. De schokgolven door de pandemie, bijvoorbeeld, zorgen nog steeds voor accordeonvertragingen en hogere transportkosten. Dat de gemiddelde verschepingskosten voor een TEU-zeecontainer nog steeds vijf tot zes keer hoger liggen dan voor de pandemie, spreekt boekdelen. “Het is dan ook geen wonder dat maar liefst 92 procent van de bevraagde supply chain executives aangeeft dat de toegenomen transportHoe gaan bedrijven om met d Moore onderzoekt hoe hoog supply chain resilien De wereldwijde disrupties van de voorbije jaren troffen ketens in de meest uiteenlopende sectoren. Intussen lijkt het erop dat we moeten leren leven met disrupties op gezette tijdstippen. Consultancybureau Moore ging na in welke mate bedrijven al initiatieven hebben genomen om hun supply chains schokbestendiger te maken. Hoewel er zeker nog werk aan de winkel is, wordt toch al op verschillende vlakken bijgestuurd, zo blijkt. Een overzicht van de belangrijkste resultaten. Joël Wijns, Partner Supply Chain Consulting: “Het succes van bedrijven staat en valt met de weerbaarheid van hun logistieke ketens en de snelheid waarmee ze zich continu aanpassen aan de nieuwe omstandigheden.”

RkJQdWJsaXNoZXIy MjkyNTU=