BL_112020_LR

W W W . V A L U E C H A I N . B E 36 DISTRIBUTIE B ax Music groeide uit van de deejay- hobby van broers Jochanan en Natha- nael Bax tot een gereputeerde interna- tionale speler in de muziekwereld. “We vormen vandaag het aanspreekpunt voor al wie bezig is met muziekinstrumenten, ‘deejay gear’, studioapparatuur en PA en verlich- ting. Tachtig procent van onze klanten bevinden zich op de particuliere markt, tegenover twintig procent professionals”, verduidelijkt medeoprich- ter en -zaakvoerder Jochanan Bax. De muzikant koopt bij Bax Music allerhande instrumenten, van piano’s, over gitaren tot drums. Deejays kloppen er danweer aan voor hunmeng- panelen en accessoires, terwijl de evenemen- tensector tuk is op onder meer de verlichting, luidsprekers, beamers en kabels. Benodigdheden voor streaming en podcasts behoren tot de snel- ste groeiers. De coronacrisis had allerminst een negatieve impact op de verkoopvolumes. “Veel mensen knoopten weer aan met hun muzikale hobby”, verduidelijkt Jochanan Bax. “We tekenden op een gegeven moment een omzetgroei van meer dan tachtig procent op. Al vlakken de terugvallende inkomsten uit de horecamarkt dat enigszins af. Een omzetgroei van vijftien procent in 2020 lijkt een realistische inschatting.” Nieuwbulkmagazijn Bax Music beschikt over vijf winkels: vier in Neder- land en eentje in Antwerpen. Daarnaast bereikt het bedrijf de klant ook via zijn webshop. Naast België en Nederland beschouwt de muziekspe- cialist Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk als belangrijke focuslanden en kent hij een mooie afzetmarkt in Italië, Spanje, Zweden en Duitsland. Bax Music beschikt pal naast zijn winkel in Goes over een eigen pick & pack-magazijn. De ingebruikname van het magazijn voor bulk- goederen in Middelburg een jaar geleden past in de groeistrategie van het bedrijf. “We verwerken er de inkomende goederen uit China om het pick & pack-magazijn tijdig mee te bevoorraden. De producten uit Europa komen rechtstreeks in het pick & pack-magazijn aan. Die hebben we altijd zes weken op voorraad liggen.” Wavepicking Met ongeveer 60.000 actieve SKU’s en de belofte ‘voor 23 uur besteld, morgen geleverd’, speelt Bax Music kort op de bal. Het bedrijf weet zich gesterkt door een doorgedreven digitalisering en automatisering. “Wavepicking is voor ons de aan- gewezen techniek om vergelijkbare orders strate- gisch te groeperen”, verduidelijkt Jochanan Bax. “We maken er een interne sport van om steeds weer iets te bedenken om de waves te vergroten. Automatisering cruciaal Bax Music investeert continu in supply Het gaat hard voor Bax Music. De Nederlandse specialist in muziekmateriaal en instrumenten voor de profes- sionele en particuliere markt, groeit jaarlijks met dubbele cijfers. Om zowel de klant aan huis als de winkels efficiënt en tijdig te bedienen, investeert Bax Music continu in de optimalisering van zijn supply chain. Met het vorig jaar geopende magazijn in Middelburg en de nieuwe sorteermachine en inpakstraat kan het bedrijf ook bij groeiende volumes zijn leverbeloftes waarmaken. Met ongeveer 60.000 actieve SKU’s en de belofte ‘voor 23 uur besteld, morgen geleverd’, speelt Bax Music kort op de bal.

RkJQdWJsaXNoZXIy MjkyNTU=